Zadania i zabawy 15.04.2021

Tematyka tygodnia:  „Cuda i dziwy”

 Temat dnia brzmi – „Kiedy jest dzień, a kiedy noc?”

(czwartek 15.04.2021)

 

Przebieg dnia

 

  • Ćwiczenia gimnastyczne - rozgrzewka

 

https://www.youtube.com/watch?v=351fw50UOn8&ab_channel=%C5%9Apiewaj%C4%85ceBrzd%C4%85ce-Topic

 

  • Zabawa rozwijająca wyobraźnię i inwencję twórczą – W języku kosmitów.

Wymyślanie w parach języka, którym porozumiewają się przybysze z innych planet. Prezentowanie powstałych dialogów.

 

Karta pracy, cz. 3, nr 74. − Posłuchajcie rymowanki. Narysujcie ufoludka według opisu.

Ufoludek, ufoludek

to zielony, mały ludek.

Oczy duże ma jak sowa,

trzecią rękę z tyłu chowa.

Nóżki krótkie jak u świnki,

a na głowie – dwie sprężynki.

 

  • Ćwiczenia matematyczne Kosmonauci.

Nauka rymowanki, interpretacja ruchowa rymowanki zgodnie z tekstem.

Kosmonauta idzie dróżką,

przytupuje jedną nóżką,

klaszcze w ręce raz i dwa,

podskakuje: hopsa, sa.

Już w rakiecie prosto siada,

kiwa głową na sąsiada,

ster rakiety w ruch już wprawia,

choć to wcale nie zabawa,

i rakieta się unosi,

bo ją o to ładnie prosi.

 

  • Ćwiczenia matematyczne Ile rakiet leci w kosmos?

 

https://www.kubusiowakraina.pl/wp-content/uploads/2020/04/Ile-rakier-polecia%C5%82o-w-kosmos.pdf

 

 

  • Zabawa Pierwszy, drugi – prawidłowe posługiwanie się liczebnikami porządkowymi w zakresie dziesięciu.

 Posłuchajcie uważnie rymowanki o kosmonautach:

Pierwszy ma niebieskie szelki,

drugi – z listków pasek wielki,

trzeci – żółte okulary,

czwarty – buty nie do pary,

piąty – kieszeń całkiem sporą,

szósty – torebkę czerwoną,

siódmy – czarne rękawiczki,

ósmy – dwa małe króliczki,

dziewiąty – nos zakrzywiony,

a dziesiąty jest zielony.

 

     

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

   

 

 

 

 

 Omawianie wyglądu kosmonautów, o których pyta Rodzic., np. Jak wygląda czwarty (piąty, dziesiąty…) kosmonauta?

Podawanie, który z kolei jest kosmonauta opisywany przez Rodzica. np. który kosmonauta ma żółte okulary (czarne rękawiczki…)?

 

  • Karta pracy, cz. 3, nr 75 − Narysujcie drogę kosmonauty do rakiety, wiedząc,

że przebiega ona tylko po gwiazdkach.

 

  • Słuchanie wiersza Halo, tu mówi Ziemia.

Zapoznanie z wierszem. Uświadamianie dzieciom, że Ziemia jest kulą składającą się z dwóch półkul, że kręci się wokół własnej osi i krąży wokół Słońca, a na pełny obrót potrzebuje całego roku.

Dzień dobry, dzieci! Jestem Ziemia, – Dobranoc! – wołam.

wielka, okrągła jak balonik. – Dzień dobry! – wołam,

Z tej strony – Słońce mnie opromienia, to znaczy zrobiłam obrót dokoła.

a z tamtej – nocy cień przesłonił. A oprócz tego wciąż, bez końca,

Gdy jedna strona jest oświetlona, muszę się kręcić wokół Słońca.

to zaciemniona jest druga strona. Nigdyście jeszcze nie widzieli

Wy zajadacie pierwsze śniadanie, takiej olbrzymiej karuzeli!

a spać się kładą Amerykanie. Bo trzeba mi całego roku,

Właśnie! ażeby Słońce obiec wokół.

Bo ja się kręcę w krąg, jak bardzo duży bąk.

Wyjaśnianie dzieciom, że Ziemia kręci się wokół własnej osi. Na ten obrót potrzebuje 24 godzin. Dzień jest po tej stronie Ziemi, która jest zwrócona do Słońca – widać je na niebie, jeśli nie ma chmur.  Noc jest po tej stronie Ziemi, która jest odwrócona od Słońca. Jeśli nie ma na niebie chmur, widzimy wtedy

Księżyc, który odbija światło słoneczne, i gwiazdy. Wirowy ruch Ziemi powoduje zmianę oświetlenia Ziemi przez Słońce, dlatego po dniu następuje noc.

Link do filmu Paxi- dzień, noc i pory roku

https://www.youtube.com/watch?v=ekY5oZDdQ4k&ab_channel=EuropeanSpaceAgency%2CESA

 

  • Nasze słoneczka – wykonywanie pracy.

Żółty papier, koło wydarte z papieru, klej.

Wydzieranie przez dzieci z żółtego papieru pasków różnej długości (promieni).

Przyklejanie ich na środku kartki wokół wydartego koła. (O grubości, ilości, długości i rozmieszczeniu promieni decydują dzieci).

 

  • Zabawy na świeżym powietrzu - Zabawa Krążymy po orbitach.

Skakanki.

Rodzic układa duże leniwe ósemki ze skakanek. Dzieci chodzą po nich stopa za stopą.

 

  • Karta pracy, cz. 3, nr 76 − Przeczytajcie z rodzicem podpisy umieszczone pod zdjęciami. Odszukajcie w naklejkach takie same wyrazy. Naklejcie je w odpowiednich miejscach. Dokończcie rysunek. Pokolorujcie go.

 

  • Obejrzyjcie zdjęcia Księżyca w różnych fazach (oglądana z Ziemi, oświetlana przez Słońce, część Księżyca).

 

 

Księżyc to jedyny naturalny satelita Ziemi. Jest piątym co do wielkości księżycem w Układzie Słonecznym. Obiega on Ziemię w ciągu 27 dni. Księżyc

to jedyne ciało słoneczne, na którym lądowali ludzie. Łącznie stanęło na

nim 12 osób (sześć lądowań w latach 1969–1972).

Z Ziemi przez cały czas jest widoczna tylko jedna jego strona (drugą sfotografowano).

Słońce oświetla zawsze (poza zaćmieniami) tylko połowę powierzchni Księżyca.

Jego fazy są wynikiem oglądania tej połowy pod różnymi kątami,

spowodowanymi różnymi położeniami Słońca, Ziemi i Księżyca względem siebie. Kiedy Księżyc jest w pełni, znajduje się po przeciwnej stronie Ziemi niż Słońce.                         W nowiu położenie Księżyca na sferze niebieskiej jest bliskie położeniu Słońca.