4 Procedura-postępowania prewencyjnego

PROCEDURA

postępowania prewencyjnego pracowników oraz rodziców/opiekunów prawnych dzieci uczęszczających do Przedszkolaków Niechcicach w czasie zagrożenia epidemicznego

Procedura obowiązuje od dnia 1września 2020 r.

  1. I.     Cel

Celem procedury jest określenie zasad postępowania prewencyjnego w celu ograniczenia zagrożenia zakażenia wirusem SARS-COV-2 na terenie przedszkola

  1. II.     Zakres procedury

Procedurę należy stosować w każdym przedszkolu w związku
z występującym zagrożeniem zakażenia koronawirusem SARS-COV-2, wywołującym chorobę COVID-19.

  1. III.     Osoby odpowiedzialne za wdrożenie procedury

Dyrektor przedszkola

  1. IV.     Postanowienia ogólne.
  2. Wszystkie osoby dorosłe wchodzące na teren przedszkola zobowiązane są do dezynfekcji rąk - zgodnie z instrukcją zamieszczoną przed wejściem do przedszkola
  3. W związku z koniecznością podjęcia działań prewencyjnych w celu ograniczenia zagrożenia zakażenia wirusem SARS-COV-2 na terenie przedszkola wprowadza się obowiązek prewencyjnego pomiaru temperatury u:

-        wszystkich pracowników wykonujących pracę na terenie placówki,

-        dzieci korzystających z zajęć na terenie przedszkola
po uzyskaniu zgody rodziców/prawnych opiekunów.

  1. Pomiaru temperatury u pracownika i dziecka dokonuje się dwukrotnie w ciągu dnia.
    W przypadku pracownika przed rozpoczęciem pracy oraz po upływie połowy dziennego czasu pracy, w przypadku dziecka przed rozpoczęciem pobytu oraz w porze południowej.
  2. Pomiaru dokonuje osoba wyznaczona przez dyrektora przedszkola
  3. Pomiaru temperatury należy dokonywać, w miarę możliwości, termometrem bezdotykowym.
    W przypadku braku takiego urządzenia, zwykły termometr należy myć i dezynfekować po każdym użyciu.
  4. Osoba dokonująca pomiaru temperatury musi mieć założone rękawiczki jednorazowe oraz osłonę twarzy (przyłbicę lub maskę).
  5. W przypadku stwierdzenia podwyższonej temperatury u pracownika lub dziecka, osoba dokonująca pomiaru temperatury obowiązana jest niezwłocznie poinformować o tym dyrektora przedszkola. Zgłoszenie, o  którym mowa powyżej powinno mieć formę ustną - poprzez zgłoszenie w rozmowie bezpośredniej lub drogą telefoniczną.
  6. W przypadku zbadania u pracownika temperatury powyżej 37,5°C  (potwierdzonej
    w dwukrotnym badaniu) dyrektor przedszkola podejmuje następujące działania:

a)      pracownik, u którego stwierdzono  podwyższoną temperaturę zaprzestaje wykonywania pracy i unikając kontaktu z innymi osobami przechodzi do wyznaczonego odizolowanego pomieszczenia;

b)      zachowując bezpieczną odległość, przeprowadza wywiad z pracownikiem i zaleca pracownikowi kontakt z lekarzem celem weryfikacji stanu zdrowia;

c)      do czasu ustalenia stanu zdrowia dyrektor odsuwa pracownika od pracy;

d)     o wynikach badania, przeprowadzonego przez lekarza, pracownik niezwłocznie informuje dyrektora przedszkola.

  1. W przypadku zbadania  u dziecka temperatury powyżej 37,5°C  (potwierdzonej
    w dwukrotnym badaniu) dyrektor przedszkola podejmuje następujące działania:

a)      dziecko, u którego stwierdzono podwyższoną temperaturę, pod opieką nauczyciela lub pracownika obsługi przydzielonego do oddziału przechodzi do wyznaczonego odizolowanego pomieszczenia;

b)      dyrektor przedszkola kontaktuje się z rodzicami dziecka/prawnymi opiekunami i informuje ich o wynikach pomiaru temperatury oraz o innych niepokojących objawach zaobserwowanych u dziecka;

c)      rodzice/opiekunowie prawni zobowiązani są niezwłocznie odebrać dziecko
z przedszkola i skonsultować stan zdrowia dziecka z lekarzem;

d)     do czasu przyjazdu rodziców/prawnych opiekunów dziecko przebywa
w wyznaczonym odizolowanym pomieszczeniu pod opieką nauczyciela lub pracownika obsługi;

e)      o wynikach badania przeprowadzonego przez lekarza rodzice/opiekunowie prawni niezwłocznie informują dyrektora przedszkola.

  1. Każdy pracownik może ponownie poddać się pomiarowi temperatury ciała w razie uzasadnionej potrzeby.
  2. W przypadku zaobserwowania u pracownika lub dziecka innych objawów chorobowych stosuje się działania opisane w pkt. 8 i 9.
  3. Pracownik w razie zauważenia u siebie w czasie pracy objawów chorobowych typu: gorączka, uporczywy kaszel, złe samopoczucie, trudności w oddychaniu, bóle głowy, bóle mięśni niezwłocznie informuje o tym dyrektora przedszkola, który podejmuje działania opisane w pkt. 8.
  4. Pracownicy z objawami choroby nie mogą przychodzić do pracy.
  5. V.     Instrukcja pomiaru temperatury - załącznik nr 1 do procedury - Instrukcja bhp pomiaru temperatury termometrem elektronicznym.
  6. VI.     Zalecenia dla wszystkich pracowników i osób przebywających na terenie przedszkola
    1. Zobowiązuje się pracowników przedszkola do przestrzegania najwyższych standardów higienicznych oraz reżimu sanitarnego.
    2. Pracodawca zapewnia pracownikom środki ochrony osobistej- maseczki/przyłbice, rękawiczki, fartuchy z długim rękawem - w zależności od wykonywanych zadań.
    3. Przed rozpoczęciem pracy obowiązkowo pracownik poddaje się pomiarowi temperatury.
    4. Zewnętrzni dostawcy mają obowiązek nosić na terenie przedszkola maseczki lub przyłbice oraz rękawiczki jednorazowe.
    5. Konieczne jest dezynfekowanie rąk przez osoby dorosłe po wejściu do budynku oraz w trakcie wykonywania pracy i opieki nad dziećmi. Dozowniki z płynami do dezynfekcji rąk umieszczone są w miejscach niedostępnych dla dzieci.
    6. Instrukcja bezpiecznego użytkowania środków ochrony indywidualnej chroniących przed czynnikami biologicznymi (maski/rękawice) oraz instrukcja higieny rąk stanowi załącznik nr 2 do procedury,
    7. Pracownicy zobowiązani są myć ręce m.in.:

-        przed rozpoczęciem pracy;

-        przed kontaktem z żywnością, która jest przeznaczona do bezpośredniego spożycia (ugotowana, upieczona, usmażona);

-        po obróbce lub kontakcie z żywnością surową, nieprzetworzoną;

-        po zakończeniu procedur czyszczenia/dezynfekcji;

-        po kaszlu, kichaniu, wydmuchaniu nosa;

-        po jedzeniu, piciu;

stosując się do instrukcji i/lub plakatów umieszczonych w pomieszczeniach sanitarno-higienicznych.

  1. Pracownik stosuje ochronę twarzy podczas kichania/ kaszlu (w rękaw ubrania przy łokciu) oraz unika dotykania oczu, ust i nosa. Nie podaje się ręki podczas powitania.
  2. W pomieszczeniach sanitarno-higienicznych może jednocześnie przebywać tylko jedna osoba. Należy zapewnić bieżącą dezynfekcję toalet.
  3. Należy zadbać o czystość ciągów komunikacyjnych.
  4. Przynajmniej raz dziennie należy dezynfekować powierzchnie dotykowe - poręcze, klamki, włączniki światła, uchwyty, ramy leżaczków, krzesła, stoliki oraz inne powierzchnie i przedmioty często dotykane.
  5. Zabawki i inne sprzęty w salach dla dzieci należy myć i/lub dezynfekować nie rzadziej niż raz dziennie.
  6. Należy ściśle przestrzegać zaleceń producenta środka do dezynfekcji ze szczególnym zwróceniem uwagi na czas niezbędny do wywietrzenia dezynfekowanych pomieszczeń czy przedmiotów.
  7. W przypadku wydawania posiłków z kuchni należy zachować bezpieczny 1,5 metrowy odstęp pomiędzy osobą wydającą i odbierającą. Przy braku takiej możliwości, w pomieszczeniu powinna przebywać jednocześnie tylko jedna z tych osób.
  8. Dostawcy żywności zobowiązani są  złożyć oświadczenie, że stosują zasady reżimu sanitarnego.
  9. Dostawcy posiłków dostarczają posiłki w  pojemnikach jednorazowych.
  10. Przy organizacji żywienia szczególną uwagę należy zwrócić na utrzymanie wysokiej higieny, mycia i dezynfekcji stanowisk pracy, opakowań produktów, sprzętu kuchennego, naczyń stołowych.
  11. Wszystkie naczynia, sztućce, z których korzystają dzieci i pracownicy przedszkola należy myć z zmywarce w temperaturze minimum 60°C z użyciem detergentu. Jeżeli jest to niemożliwe należy stosować sztućce jednorazowe.
  12. Kontakty pomiędzy poszczególnymi pracownikami powinny być ograniczone do minimum pozwalającego na wykonywanie zadań służbowych i odbywać się
    z zachowaniem 1,5 m odległości.
  13. Jeśli w przypadku pracowników kuchni nie jest możliwe zapewnienie, w odniesieniu do stanowisk pracy, ww. odległości należy stosować środki ochrony osobistej, płyny dezynfekujące do czyszczenia powierzchni i sprzętów.
  14. Personel kuchenny nie powinien kontaktować się z dziećmi oraz pracownikami sprawującymi opiekę nad dziećmi.
  15. VII.     Zalecenia dla nauczycieli i pracowników obsługi przydzielonych do oddziałów przedszkolnych
    1. Nie organizuje się wyjść poza teren placówki (np. spacer do parku).
    2. Należy usunąć z sali przedmioty i sprzęty, których nie można skutecznie dezynfekować, np. pluszowe zabawki.
    3. W miarę możliwości każde dziecko powinno jedynie korzystać z przydzielonych mu kredek, mazaków, pędzli itp. 
    4. Salę, w której przebywają dzieci, należy wietrzyć przynajmniej raz na godzinę.
    5. Należy dbać o to, aby dzieci często i regularnie myły ręce, np. przed posiłkiem, po skorzystaniu z toalety, po powrocie z placu zabaw lub przynajmniej co 2 godziny.
    6. Przygotowując dzieciom miejsce do spania, należy zachować dystans pomiędzy leżaczkami, a po zakończeniu odpoczynku, zdezynfekować je.
    7. Zajęcia i zabawy należy prowadzić w miarę możliwości, z zachowaniem odległości między dziećmi i pracownikami.
    8. Dzieci, pod nadzorem nauczycieli, mogą korzystać z placów zabaw należących do przedszkola. Zajęcia na placu zabaw należy tak organizować, aby  dzieci z innych oddziałów (grup) nie kontaktowały się ze sobą.
    9. Wyjścia dzieci z poszczególnych oddziałów (grup) na plac zabaw planuje się
      z zachowaniem przerwy przeznaczonej na dezynfekcję elementów dotykowych, sprzętu
      i zabawek.
    10. Jeżeli nie ma możliwości zapewnienia codziennej dezynfekcji sprzętu na placu zabaw, należy go wyłączyć z użytkowania i oznaczyć taśmą zabezpieczającą przed używaniem.
    11. Nie należy angażować do pracy z dziećmi osób powyżej 60 roku życia lub z istotnymi problemami zdrowotnymi. Osoby powyżej 60 roku życia wykonują inne czynności służbowe wskazane przez dyrektora przedszkola (np. nauczanie zdalne dla dzieci pozostających w domu).
    12. W miarę możliwości do oddziałów przedszkolnych (grup) przyporządkowani są ci sami nauczyciele i pracownicy obsługi.