Zadania do wykonania 13

Temat tygodnia: KOLORY LATA

 

PONIEDZIAŁEK, 08.06.2020

Temat: Kolory podstawowe i pochodne

 

1. Słuchanie opowiadania: „Bajka o Białej Krainie i czarnoksiężniku Koloruchu”

 

Dawno temu, za górami, za lasami była kraina, którą nazywano „Białą Krainą”, nie ze względu na porę roku, gdyż śnieg nie padał tam wcale, tylko dlatego, iż wszystko tam było białe. Biała była trawa, białe niebo i słońce, drzewa w kolorze bieli i kwiaty, a domy miały białe ściany i dachy, a zamek króla białe mury i wrota. Ludzie w tej krainie byli bardzo smutni, nie chciało im się pracować, uprawiać ziemi, sadzić kwiatów, nie zbierali też białych owoców z białych drzew. Całymi dniami siedzieli w domach, tak, jak król płacząc i oczekując, że kiedyś będzie inaczej. Pewnego dnia król tej krainy wyczytał w wielkiej, mądrej książce, iż daleko mieszka dobry czarnoksiężnik Koloruch, który może coś poradzić na troski króla i poddanych. Wybrał się więc król na swoim rumaku w daleką, niebezpieczną podróż, aby odszukać Kolorucha. Zabrało mu to wiele czasu i bogactw, ale król wrócił do swego królestwa z podarunkiem od czarnoksiężnika. Były to trzy barwy, które miały przywrócić kolory w krainie: barwa żółta, niebieska i czerwona. Jednak król nie był do końca zadowolony z podarunku, ponieważ Koloruch był osobą bardzo tajemniczą i nie wyjawił królowi, co ma zrobić, aby otrzymać pełną gamę kolorów. Powiedział tylko, iż trzy podarowane barwy mają w sobie czarodziejską moc, a umiejętnie wykorzystane uszczęśliwią ludzi. Jednak klucz do zagadki pozostał tajemnicą a król musiał nauczyć się cierpliwości. Wróciwszy do królestwa król rozlał trzy kolory po całej krainie: żółć pomalowała słońce, gruszki na drzewie, łany rzepaku na polach, słomiane dachy domów; czerwień – pomalowała cegły, jabłka, wiśnie; kolor niebieski wymalował niebo, szyby w oknach i rzeki. Wszystko wyglądało teraz pięknie i kolorowo, jednak wciąż pozostawało dużo bieli, a poddani wkrótce zaczęli znów narzekać i prosić króla, by uczynił ich świat w pełni kolorowy. Król czuł się bezsilny, wpadał raz rozpacz raz w złość, aż pewnego dnia zdenerwowany niechcący upuścił pojemnik z niebieską farbą i część koloru wpadła do pojemnika z farbą żółtą. Król ze zdziwieniem zobaczył, że farby mieszając się stworzyły nowy kolor – zielony. Postanowił więc eksperymentować dalej. Niebieski dołożył do czerwieni i otrzymał fiolet. Żółć pomieszał z czerwienią i otrzymał kolor pomarańczowy. A gdy zmieszał wszystkie barwy otrzymał brązowy. Król zrozumiał, że zagadka czarnoksiężnika tkwiła w umiejętnym pomieszaniu barw, które otrzymał na początku i że w zupełności wystarczyły one, aby Kraina Bieli stała się kolorową krainą. Odtąd wszyscy żyli szczęśliwie i nigdy więcej nie byli smutni.

 

Rodzic zadaje pytania dotyczące treści opowiadania:

Jak kiedyś wyglądała Biała Kraina?

Czy ludzie w Białej Krainie byli szczęśliwi?

Skąd król dowiedział się o czarnoksiężniku Koloruchu?

Jaki podarunek otrzymał król od czarnoksiężnika?

Czy trzy kolory wystarczyły, by pomalować całą krainę?

Czy czarnoksiężnik powiedział królowi, jak wykorzystać kolory?

W jaki sposób królowi udało się rozwiązać zagadkę i czego się dowiedział?

 

2. „Mieszamy kolory” – wykonanie doświadczenia – rodzic umieszcza na tacy na dywanie przeźroczyste pojemniczki oraz kolorowe kostki lodu. Następnie zaprasza dziecko, by umieściły kostki lodu w pojemnikach zgodnie z eksperymentami króla z Białej Krainy tj. żółta z niebieską, żółta z czerwoną i czerwona z niebieską. Pozostałe 3 kostki (żółta, niebieska, czerwona) mogą zostać umieszczone w osobnym pojemniku. Dzieci próbuje odgadnąć co się stanie (kostki lodu się rozpuszczą i zmieszane kolory stworzą nowe kolory) i układa przed pojemniczkami przedmiot w kolorze, który według nich powstanie ze zmieszania danych kostek lodu. Następnie rodzic odkłada tackę na bok. Sprawdzenie wyników doświadczenia odbędzie się po zabawie ruchowej. Kostki można również obserwować cały czas – pozwoli to zobaczyć dokładne łączenie się kolorów z roztapiających się kostek lodu w nowy kolor.

 

  • Możemy także przygotować kostki lodu z białą farbą i rozpuścić je z innymi kolorami – pozwoli to zaobserwować rozjaśnienie kolorów (z koloru czerwonego i białego może powstać jasnoczerwony bądź różowy)

     

3. Zabawy na świeżym powietrzu.

 

Wtorek, 09.06.2020

Temat: Kolor żółty.

 

1. "Co ma żółty kolor?” – rozwiązujemy zagadki

Zagadki do zabawy „Żółte zagadki”

 

W lato pięknie cię opali,

w zimę trzyma się w oddali,

mieszka w niebie, jest gorące.

Każde dziecko lubi. /słońce/

 

Barwy żółtej ona cała,

do herbaty doskonała.

Jest w niej dużo witaminy.

Kwaśny w smaku sok z …. /cytryny/

 

Owoc jest to egzotyczny,

ma swój fanklub bardzo liczny,

swawolnych małpek gromada codziennie się nim zajada. /banan/

 

Roślina to taka, co kolby posiada.

Można prażyć jej nasiona,

a potem je zjadać.

Ja jem często w kinie popcorn,

przyznać się nie wstydzę.

W domu także można zrobić pyszną… /kukurydzę/

 

Ni widać ich w ciągu dnia,

chociaż są nad nami.

Można je zobaczyć tylko wieczorami. /gwiazdy/

 

2. Zabawa "Słońce"

Rodzic zadaje dziecku pytanie:

Co jeszcze kojarzy się wam z kolorem żółtym?. Dziecko odpowiada. Rodzic przygotowuje ilustracje i obrazki z książek ukazujące Słońce w różnych jego fazach: świt, południe, zmierzch. Wyjaśnia pojęcie horyzont (linia, wzdłuż której niebo wydaje się stykać z powierzchnią ziemi) – najlepiej, by podczas spaceru powrócić do tematu i pokazać dziecku horyzont. Dziecko uważnie ogląda obrazki.

Następnie rodzic zadaje pytania:

Czy Słońce rzeczywiście jest żółte?;

Jaki kolor ma Słońce, gdy pojawia się na horyzoncie?;

Jaki kolor ma Słońce, gdy jest wysoko na niebie?;

Jaki kolor ma Słońce, gdy chowa się za horyzont?;

Jaką rolę pełni Słońce?.

 

3. Zabawa z lusterkami” – zabawa badawcza. Rodzic przygotowuje dla dziecka lusterko. Wszyscy wspólnie manipulują lusterkami, kierując je w stronę Słońca. Następnie obserwują, jak promienie słoneczne odbijają się od tafli lusterka i powstają tzw. zajączki.

 

4. "Kolory lata" - malowanie słońca na dużym kartonie

 

Środa, 10.06.2020

Temat: Niebieski

 

1. „Szukamy koloru niebieskiego” – rozmowa z dzieckiem.

Rodzic zadaje dziecku pytanie:

Co kojarzy się wam z kolorem niebieskim?. Dziecko odpowiada, wszystkie odpowiedzi są dobre. Następnie dziecko ogląda swoje ubrania i inne przedmioty w pokoju, które są w kolorze niebieskim. Porównuje ich odcienie, posługując się pojęciami: jasnoniebieski, ciemnoniebieski, błękitny, granatowy, turkusowy itp.

 

2. Słuchanie piosenka "Kolorowa piosenka"

 

Zielona piosenka,

leśna piosenka,

zielona piosenka,

przyrody potęga.

 

Zielona jest trawa,

zielone łodyżki,

zielona jest żabka i zielone listki.

 

Żyj kolorowo,

by zawsze z głową,

żyj kolorowo i uśmiechaj się

Żyj kolorowo,

by zawsze z głową,

żyj kolorowo, żyj.

 

Niebieska piosenka,

podniebna piosenka,

niebieska piosenka,

morza potęga.

Niebieskie są oczy,

znak na jednej nodze,

co nas informuje

i stoi przy drodze.

 

Żyj kolorowo,

by zawsze z głową,

żyj kolorowo

i uśmiechaj się

Żyj kolorowo,

by zawsze z głową,

żyj kolorowo, żyj.

 

Powiedz ko-lo-ro-wo,

powiedz ko-lo kolorowo,

powiedź ko,

powiedź lo,

powiedź ko-kolorowo,

powiedź ko,

powiedź lo,

powiedź kolorowo.

 

Czerwona piosenka,

gorąca piosenka,

czerwona piosenka,

ognia potęga.

Czerwone mam serce

i czerwone usta,

czerwony tulipan,

pomidor, kapusta.

Żyj kolorowo,

by zawsze z głową,

żyj kolorowo

i uśmiechaj się

Żyj kolorowo,

by zawsze z głową,

żyj kolorowo, żyj.

 

Żółta piosenka,

jasna piosenka,

żółta piosenka,

słońca potęga.

Żółty jest piasek,

żółty jest serek,

żółta cytryna

i słodki cukierek.

Żyj kolorowo,

by zawsze z głową,

żyj kolorowo

i uśmiechaj się

Żyj kolorowo,

by zawsze z głową,

żyj kolorowo, żyj.

https://www.youtube.com/watch?v=qO-iNKvED60

 

3. „Latawiec” - potrzebne różne figury geometryczne: trójkąty, koła, kwadraty, prostokąty – powycinane z kolorowego papieru makulaturowego. Zadaniem dziecka jest ułożenie figur na kartce tak, aby powstał latawiec, a następnie przyklejenie ich. Po wykonaniu pracy dziecko podaje nazwy figur, które wykorzystało do ułożenia latawca.

 

Piątek, 12.06.2020

Temat: Tęczowy świat.

 

1. Tęcza” – wykonanie pracy plastycznej –

Wytłumaczenie dziecku kolejnych czynności potrzebnych do wykonania pracy plastycznej. Zwracanie szczególnej uwagi, by przed przyklejeniem paseczków upewnić się, że są one w odpowiedniej kolejności.

Instrukcja wykonania pracy plastycznej:

https://www.easypeasyandfun.com/rainbow-paper-craft/

 

2. Oglądanie filmiku:

Jak słoneczko z chmurką tęczę wyczarowały?

https://www.youtube.com/watch?v=8aD01XxBqaw

 

3. "Przepis na tęcze" A. Frączek. Poznawanie zjawisk atmosferycznych

Weź bukiecik polnych wrzosów,
dzbanek chabrowego sosu,
szklankę nieba wlej pomału,
garść niebieskich daj migdałów,
dorzuć małą puszkę groszku,
nać pietruszki wsyp (po troszku!),
włóż pojęcia dwa zielone
i zamieszaj w prawą stronę.
Dodaj skórkę od banana,
łąkę mleczy i stóg siana,
szczyptę słońca, dziury z serka
i cytryny pół plasterka.
Weź jesieni cztery skrzynki,
zapach świeżej mandarynki,
pompon od czerwonych kapci,
barszcz z uszkami (dzieło babci)…
Jeszcze maków wrzuć naręcze
i gotowe… Widzisz tęczę?

 

Rozmowa z dzieckiem:

  • Z czego w wierszyku powstała tęcza?

  • Jak naprawdę powstaje tęcza?

  • Jak nazywają się kolory, które można zobaczyć w tęczy?

 

4. "Kolory tęczy" - gra matematyczna, przeliczanie w zakresie 1-6. Odwzorowywanie zbiorów liczbowych. Na dużym kartonie rysujemy łuk tęczy (paski). Na początku każdego paska naklejone jest kółko w kolorze paska. Przygotowujemy kółka w kolorze tęczy. Dziecko rzuca kostką i za każdym razem układa (przykleja) tyle kół na pasku tęczy, ile oczek wyrzuci. Zabawa trwa do zapełnienia tęczy kołami.