Zadania do wykonania 12

O1.06.2020 PONIEDZIAŁEK

DZIEŃ DZIECKA

1 czerwca Międzynarodowy Dzień Dziecka!

 

Dzisiaj mamy ważny dla was dzień – Międzynarodowy Dzień Dziecka!!!!!!!

Z tej okazji życzę wam oczywiście samych wspaniałych dni, samych sukcesów w przedszkolu i w szkole– to na przyszłość. W ten piękny dzień życzę wam wspaniałej zabawy, uśmiechu, radości i niech ten dzień trwa cały rok.Niech nic i nikt nie zakłóci waszej radości!!!

Takie same życzenia składam wszystkim dzieciom na całym świecie!!!

 

Wtorek, 2.06.2020  

Temat dnia: Wakacje na Wybrzeżu

 

1. Karta pracy, cz. 4, s. 60.

Wykonanie łódki według instrukcji. Rysowanie po śladach.

 

2. Słuchanie piosenki "Niech żyją wakacje"

Rozmowa na temat piosenki. Rodzic pyta:

O czym jest ta piosenka?

Gdzie możemy spędzić wakacje?

Dlaczego najprzyjemniejsze są wyjazdy latem?

 

3. Słuchanie opowiadania Małgorzaty Strękowskiej-Zaremby „Wakacyjne podróże”.

Książka (s. 84–85)

 Od samego rana tata, Olek i Ada planowali podróże wakacyjne. Zapomnieli o porannym myciu, a nawet o przebraniu się z piżam. Gdyby nie mama, zapomnieliby też o śniadaniu. Szczęśliwie mama przypomniała im o wszystkim. Kiedy byli już umyci, przebrani i najedzeni, wyjęła z szafy wielki globus i postawiła go na podłodze. – Teraz możecie podróżować palcem po całym świecie.   – Super! – ucieszył się Olek. Bez namysłu zakręcił globusem. Fruuu! Gdyby kula ziemska obracała się tak szybko, wszyscy dostaliby kręćka jakiegoś lub co najmniej zadyszki. Przed oczami Olka, Ady i taty mknęły kontynenty: Ameryka Północna i Ameryka Południowa, Afryka, Europa i zaraz Azja i Australia.

  – Tu jedziemy! – Palec Olka zatrzymał rozpędzony świat namalowany na globusie. – Australia, Sydney. Niezłe miejsce. Będzie fajnie. W Australii są kangury i koale.  – W Sydney chciałbym zobaczyć gmach filharmonii – wtrącił tata.  – A będzie tam gmach naszego przedszkola? – spytała Ada.  Olek spojrzał na siostrę z politowaniem. Przecież nikt nie podróżuje do przedszkola, które jest kilka metrów od domu. Zakręcił drugi raz. Jego palec wskazał państwo leżące w Ameryce Południowej.  – Brazylia. Dobry wybór – pochwalił tata. – Są tam wspaniałe plaże. Chętnie poleżałbym sobie – przeciągnął się leniwie. – Może i ja zaproponuję podróż? – mama zajrzała do salonu. – Chciałabym pojechać z wami do Indii. Zawsze interesowała mnie Azja i jej kultura. Chociaż Afryka też jest ciekawa.  – No pewnie! Jedziemy do Kenii! Do parku z dzikimi zwierzętami. Zobaczymy słonie i żyrafy! – zawołał Olek ożywiony wizją spotkania dzikiego słonia, a może i lwa.  – A będzie tam nasz park? – nieśmiało spytała Ada. Wszyscy spojrzeli na nią jak na przybysza z kosmosu.  – Nasz park będzie czekał na ciebie w Polsce. Teraz ja wybieram – powiedział tata. Energicznie zakręcił globusem. Niebieski kolor oceanów i mórz zmieszał się z zielonym, żółtym i brązowym – kolorami kontynentów. Adzie aż zakręciło się w głowie. Świat na globusie obracał się zbyt szybko. Co będzie, jeżeli palec taty trafi na głęboki ocean? Nie chciałaby spędzić wakacji na oceanie. Tam już z pewnością nie ma znajomego parku ni przedszkola ani placu zabaw z dużą okrągłą piaskownicą.   – Stany Zjednoczone. Waszyngton – zakomunikował tata.  – Jest tam plac zabaw? – spytała Ada.  – Naszego nie ma, są inne. Jest za to Biały Dom i...  – Ale naszego domu tam nie ma – przerwała tacie Ada.  – Ja nie mogę! Chcesz jechać na wakacje czy nie? – zniecierpliwił się Olek.  – Chcę. Tylko nie tak daleko – bąknęła Ada.  – To gdzie? Wybieraj – podsunął jej globus.   Ada zamknęła oczy. ,,Niech los zdecyduje” – pomyślała i dotknęła palcem globusa. – Tu! Cała rodzina wbiła wzrok w miejsce, które wskazał palec Ady. Mama i tata pierwsi gruchnęli śmiechem. – Europa, Polska, Warszawa – podsumował Olek. Ada westchnęła z ulgą. Jak to dobrze, że zdała się na los szczęścia. W Warszawie jest jej przedszkole i dom, i park, i znajomy plac zabaw. No i tuż pod Warszawą mieszkają ukochani dziadkowie. Co ważne, ich dom stoi w pobliżu lasu. – Pojedziemy do babci i dziadka. Tam są bociany, dzięcioły, kukułki, żabki, biedronki, ślimaki, pszczoły – zachwalała Ada. – Mrówki, komary i muchy – dorzucił ponuro Olek. Ale już po chwili śmiał się jak tata i mama. Nawet napad komarów nie odstraszyłby ani jego, ani Ady od podróży do dziadków. Podpatrywanie ptaków w towarzystwie dziadka, który zna setki ciekawostek o zwierzętach, to był najlepszy z wakacyjnych planów.

 

Rozmowa na temat opowiadania.

 − Co Olek, Ada i tata planowali z samego rana?

 − Dzięki czemu mogli podróżować palcem po całym świecie?

Jakie kontynenty były widoczne na globusie?

Co wskazywał palec Olka?

Co wskazywał palec taty?

Gdzie chciała pojechać mama?

Co wspominała cały czas Ada?

Co wskazywał palec Ady? Gdzie ona chciała pojechać na wakacje? 

Ćwiczenia z książką.

Dziecko czyta tekst znajdujący się pod ilustracjami w książce.

 

 4. Wykonanie pracy plastycznej Wakacje na Wybrzeżu.

Słuchanie nagrania odgłosu fal morskich uderzających o plażę (szumu morza).

Rodzic pyta:

− Czego odgłosu słuchałeś/aś?

− Czy ten odgłos był przyjemny?

 − Pokaż rękami, jak porusza się fala.

 

Rodzic prosi dziecko o dokończenie zdania:

Chciałbym (chciałabym) pojechać nad morze, bo…

 

Wskazanie na mapie Polski Morza Bałtyckiego.

Mapa Polski.

Dziecko wskazuje Morze Bałtyckie na mapie Polski.

 

Zapoznanie ze sposobem wykonania pracy plastycznej Wakacje na Wybrzeżu

 

Wyprawka plastyczna , karta 4, kartka z bloku technicznego, klej, farby plakatowe, pędzelek, kubeczek z wodą.

  • Wypychanie z karty gotowych elementów.

  •  Malowanie kartki z bloku technicznego tak, aby była podzielona na trzy pasy: żółty (piasek na plaży), niebieski (morze), jasnoniebieski (niebo).

  •  Przyklejanie poszczególnych elementów w odpowiednich miejscach na wyschniętej, pomalowanej kartce. 

  •  Wykonanie prac przez dziecko.

  •  Porządkowanie miejsca pracy

 

Środa, 3.06.2020

Temat dnia: Góralskie liczenie

 

Ćwiczenia indywidualne w czytaniu.

Książka (s. 92–93)

Czytanie tekstu o wyjściu mamy, Olka i Ady do kina na film o małpce.

 

1. Ćwiczenia w dodawaniu i odejmowaniu.

Liczmany, kartoniki z liczbami i znakami: +, −, =

 

Zadanie 1.

 Na hali, na hali 

10 owiec juhas pasie.   

Dwie w góry mu uciekły.   

Ile teraz masz owiec, juhasie?

 

Dziecko układa 10 liczmanów. Odsuwa 2. Układa działanie: 10 – 2 = 8 Odpowiada na pytanie: Teraz jest 8 owiec.

 

Tak samo postępują przy innych zadaniach.

 

Zadanie 2.

Do zagrody 9 owiec

wpędził juhas młody.

Ale cztery starsze owce

uciekły z zagrody.

Policz teraz szybko mi –

ile owiec w zagrodzie śpi?

 

Zadanie 3.

Na hali, na hali    

raz się tak zdarzyło,

że do 7 starszych owiec 

3 młode przybyły.

Powiedz teraz mi –

ile wszystkich owiec

w zagrodzie śpi?

 

Zadanie 4.

Na łące pod górą

juhas owce pasie;  

cztery czarne owce

i pięć białych hasa.

Ile wszystkich owiec

jest w stadzie juhasa?

 

2. Malowanie gór farbami na pogniecionej kartce.

Wskazywanie pasm górskich na mapie.

Odczytywanie ich nazw z rodzicem lub samodzielnie; zwrócenie uwagi na kolorystykę pasm górskich na mapie.

Mapa fizyczna Polski.

 

Malowanie gór farbami na pogniecionej kartce.

Potrzebne będą: farby plakatowe, kartka, pędzelek, kartka z bloku technicznego.

Dziecko formuje z pogniecionego papieru pasmo górskie, przykleja je na kartce z bloku technicznego; maluje farbami plakatowymi na różne odcienie brązu; maluje drzewa iglaste u podnóża gór.

 

3. Zabawa ruchowa Hasła.

Na hasło: Wspinaczka, dziecko stoi i wyciąga ręce w górę, wykonując ruchy naprzemienne. Na hasło: Spacer, maszeruje po pokoju.

 

4. Spacer w pobliżu domu – obserwowanie przyrody.

 

Czwartek, 04.06.2020

Temat dnia: Lato na wakacjach

 

1. Karta pracy, cz. 4, s. 62.

Słuchanie, dokąd podróżują ludzie podanymi środkami lokomocji. Naklejanie obok obrazków środków lokomocji obrazków odpowiednich miejsc.

2. Masażyk "Malujemy lato".

Dziecko zajmuje miejsce za plecami rodzica siedzącego z przodu (lub dwoje dzieci jedno za drugim)

Rodzic recytuje wiersz Bożeny Formy, dziecko palcami i dłońmi obrazuje go na plecach kolegi lub dorosłego. Powtarzamy zabawę zmieniając się rolami.

 

Świeci słońce,                         wykonuje rozwartymi dłońmi ruchy koliste na środku pleców,

pada deszcz:                            dotyka opuszkami palców różnych miejsc na plecach,

kapu, kap, kapu, kap                zaciśniętymi piąstkami delikatnie uderza  w różnych miejscach,

 A my z latem wyruszamy        energicznie przesuwa rozwarte dłonie z lewej strony do prawej,

zwiedzić świat, zwiedzić świat        poklepuje rozwartymi dłońmi plecy w różnych miejscach,

Policzymy drzewa w lesie        dotyka pleców kolejno wszystkimi palcami lewej dłoni i prawej dłoni równocześnie,

 i kwiaty na łące,                       rysuje kontury kwiatów,

powitamy tańcem księżyc        masuje plecy rozwartymi dłońmi,

 i kochane słońce.                    wykonuje szybki, okrężny masaż całą dłonią,

Pobiegniemy wąską dróżką,      stuka, na przemian, opuszkami palców,

górskimi szlakami,                     rysują dwie linie równoległe (ścieżkę) palcami wskazującymi,

 do kąpieli w słonym morzu      całą dłonią rysuje fale,

wszystkich zapraszamy.            delikatnie szczypie.

 

3. Gdzie chciałbym pojechać na wakacje?

obrazki przedstawiające krajobrazy:

Dziecko wybiera obrazek miejsca, do którego chciałyby pojechać na wakacje; uzasadnia swój wybór.

 

4. Zabawa pantomimiczna – Odgadnij, co będę robił podczas wakacji.

Dziecko naśladuje czynności, które można wykonywać podczas letniego wypoczynku. Rodzic lub uczestnicy zabawy odgadują, o jaką czynność chodzi.

 

5. Karta pracy, cz. 4, s. 62–63 (fragment).

Kolorowanie na obu kartach wakacyjnego pociągu. 

 

Piątek, 5.06.2020

Temat dnia: Nadeszło lato

 

1. Zabawa Burza na morzu.

Rodzic ustawia krzesełka na obwodzie koła. Dziecko jest marynarzem. Siada na krzesełku. Rodzic (kapitan) staje w środku koła i wypowiada komendy, na które dziecko reaguje odpowiednim zachowaniem.

 

 − Spokój na morzu – dziecko delikatnie kołysze się (na boki) na krzesełku, mówi cicho szszyy… 

− Na lewą burtę – przesiada się o jedno krzesełko w lewą stronę.

− Na prawą burtę – przesiadają się o jedno krzesełko w prawą stronę.

 − Burza na morzu – zamienia miejsce (inne krzesełko)

 

2. Karta pracy, Litery i liczby, cz. 2, s. 77.

Odszukanie w naklejkach nazw środków lokomocji przedstawionych na zdjęciach. Naklejanie ich w odpowiednich miejscach.

 

3. Nadeszło lato – rozmowa na temat nowej pory roku.

Układanie zdań na temat lata (z wykorzystaniem zdjęć z kart pracy).

Np. Latem na polu dojrzewa zboże.

Latem w ogrodach i na polach ludzie zbierają truskawki.

Latem w lesie rosną jagody…

Dziecko układa zdania, dorosły je zapisuje. Potem przypomina je dziecku, a ono liczy w nich wyrazy.

 

4. Karty pracy, cz. 4, s. 64−65.

Odczytanie zdania: Jest lato. Oglądanie zdjęć, słuchanie tekstu na ich temat, odczytanego przez dorosłego. Rysowanie na każdej kolejnej gałązce o jedną jagodę mniej. Kolorowanie rysunków.

 

5. Zabawa ruchowa z wykorzystaniem rymowanki o wakacjach.

Dzieci maszeruje, mówi rymowankę za dorosłym i rytmiczne klaszcze.

 

Wakacje, wakacje

to wspaniały czas,

czekają na nas morze,

góry, rzeka, las

 

6. Karta pracy, cz. 4, s. 66.

Określanie, dlaczego pętle są tak narysowane. Kończenie rysowania linii między kwiatami. Kolorowanie kwiatów.

 

7. Rozwiązywanie zagadek o różnych środkach lokomocji.

Obrazki/zdjęcia różnych środków lokomocji – rozwiązań zagadek.

Dziecko rozwiązuje zagadki

 

Pędzi po torze szybko,

z daleka, bo tłum podróżnych na stacji czeka. (pociąg)

 

Ma skrzydła, choć nie jest ptakiem.

Lata podniebnym szlakiem. (samolot)

 

Ma maskę, a pod nią konie, cylindry – nie na głowie.

A w środku siedzi człowiek. (samochód)

 

Ta wielka latająca maszyna

owada – ważkę, przypomina.  (helikopter)

 

8. Karta pracy, cz. 4, s. 67.

Otaczanie w pierwszej pętli obrazków kwiatów polnych, a w drugiej – obrazków zwierząt leśnych. Kończenie rysowania linii między kwiatami według wzoru z poprzedniej karty. Kolorowanie kwiatów.