Zadania do wykonania 9

Temat tygodnia: Łąka w maju

 

Poniedziałek, 11.05.2020

Temat: Barwa ochronna

 

1. Słuchanie opowiadania Małgorzaty Strękowskiej-Zaremby Zabawa w chowanego.

Książka (s. 74–77) Pięciolatek

 

Za lasem płynie strumyk, za strumykiem rozpościera się łąka, na łące rosną zielona trawa i stokrotki o biało-żółtych kwiatach. I jeszcze wiele innych kolorowych kwiatów i zielonych roślin. Pewnego dnia biedronka, żabka, konik polny i motyl cytrynek bawili się na łące w chowanego. – Jeden, dwa, trzy... – mała biedroneczka odliczyła do dziesięciu i rozejrzała się dookoła. – Zaraz was znajdę – zawołała, pewna siebie. Po chwili wykrzyknęła radośnie: – Widzę cię, żabko! Siedzisz pod liściem mlecza! Biedronka sfrunęła na liść i zajrzała pod spód. Coś takiego! Żabki tam nie było. Wszędzie tylko zielone źdźbła trawy i liście roślin łąkowych  tak samo zielone jak żabka. „To nie ten liść” – pomyślała i przeniosła się na sąsiedni, a potem na kolejny. O! Coś zielonego mignęło jej przed oczami! Biedronka rozpostarła małe skrzydełka. – Mam cię, koniku polny! Siedzisz między koniczynkami! Widzę cię! Zaraz będziesz zaklepany – ucieszyła się z odkrycia. – I hop! – biedroneczka usiadła na listku koniczyny. „Znowu nic?” – nie mogła się nadziwić, że pośród zieleni nie ma nawet śladu konika polnego. – Zdawało mi się – westchnęła, jednak już po chwili uśmiechnęła się szeroko. „Cytrynka na pewno znajdę. Jest większy od konika polnego i ruchliwszy od żabki” – pomyślała. Wzbiła się w górę, żeby objąć wzrokiem całą łąkę. Żółty kolor przyciągnął jej uwagę. – Jest! Widzę cię, motylku! Już po chwili siedziała na płatku stokrotki. Jednak to był tylko kwiat, a dookoła – tysiące podobnych. Czy któryś z nich był motylem cytrynkiem? Z pewnością nie. – Żabka, konik polny i motylek poszli sobie, a mnie zostawili – powiedziała rozczarowana biedronka. Zrobiło się jej bardzo przykro, że przyjaciele tak z nią postąpili. – Mylisz się, biedroneczko – odezwał się mądry ślimak. – Twoi przyjaciele wciąż są na łące. Trudno znaleźć zieloną żabkę i zielonego konika polnego pośród zielonej trawy. Niełatwo też wypatrzyć  żółtego motyla, gdy łąka żółci się od kwiatów. Tak jednak powinno być. Barwa chroni twoich przyjaciół przed niebezpieczeństwem. Ci, którzy na nich polują, mają wielki kłopot z odróżnieniem motyla od kwiatka albo konika polnego czy żabki od zielonych liści. – To prawda – z zieleni wyskoczyli roześmiani przyjaciele biedronki: żabka i konik polny. – Najprawdziwsza prawda – potwierdził motylek cytrynek i wyfrunął z kępy żółtych jaskrów. – Nie przejmuj się, biedroneczko, że nas nie znalazłaś. Teraz ja będę szukał. Ukryj się dobrze. Żabka i konik polny też. Biedronka ucieszyła się z takiej zamiany. Ale gdzie znaleźć kryjówkę? Dookoła tyle zieleni. Czerwona biedronka w czarne kropki będzie widoczna z daleka. Szczęśliwie brzegiem rzeki szła uśmiechnięta od ucha do ucha Ada. Usiadła na skraju łąki, żeby odpocząć. Miała na sobie czerwone spodenki w czarne kropeczki. Biedroneczka aż wstrzymała oddech z zachwytu. – Lecę – powiedziała sobie. Skrzydełka, choć małe, poniosły ją na skraj łąki. Usiadła leciutko na pięknych spodniach dziewczynki i... znikła. A może wciąż tam siedzi. Jak myślicie?

Rozmowa na temat opowiadania.

Rodzic pyta:

− W co bawili się: żabka, konik polny, biedronka i motylek cytrynek?

− Dlaczego biedronka nie mogła odnaleźć przyjaciół?

− Co to jest barwa ochronna?

Ubarwienie ochronne czy maskujące polega na upodobnieniu się barwą ciała do środowiska życia danego zwierzęcia. Ubarwienie ochronne jest rozpowszechnione wśród zwierząt, takich jak niedźwiedź polarny, pasikonik, rzekotka drzewna.

 

2. Zabawa ruchowa Żabie zabawy. Na hasło Żabki skaczą, dzieci naśladują żabie skoki. Na hasło Żabki pływają, wykonują siad klęczny, chowają głowę w ramionach, pochylają się do przodu.

 

3. Karta pracy, cz. 4, s. 36−37. (Pięciolatek). Oglądanie obrazka. Określanie, co dzieje się na łące w maju. Oglądanie zdjęć zwierząt, nazywanie ich.

 Karty pracy cz.2. s. 48 - 49 (Czterolatek)

4. Zabawa rytmiczno-artykulacyjna z wykorzystaniem wiersza Teresy Fiutowskiej Żabie łapki. Rodzic z dzieckiem stają naprzeciwko siebie i powtarzają tekst, ilustrując go ruchem.

 

Dwie zielone małe żabki,

tak nad stawem grają w łapki: jedną łapką podnoszą prawą rękę ugiętą w łokciu,

klap, klap, klap. uderzają o prawą dłoń partnera,

Drugą łapką podnoszą lewą rękę ugiętą w łokciu,

klap, klap, klap. uderzają o lewą dłoń partnera,

Potem dwiema podnoszą obie ręce ugięte w łokciach,

klap, klap, klap. uderzają w obie dłonie partnera,

Ty, bocianie przykucają i grożą bocianowi,

nas nie łap! poruszającwskazującym palcem.

 

5. Majowa łąka – praca plastyczna.

Potrzebne będą: biały karton, farby plakatowe, widelec plastikowy.

Dzieci na białym karonie malują majową łąkę. Widelcem maczanym w farbie odbijają kolorowe kwiaty, zielonym kolorem domalowują łodyszki i trawę.

 

6. Karta pracy, cz. 4, s. 38 (Pięciolatek). Słuchanie opowiadania N. o cyklu rozwojowym motyla. Numerowanie kolejnych obrazków za pomocą kropek (lub liczb). Oglądanie zdjęć motyli. Słuchanie ich nazw. Opowiadanie o najciekawszym motylu.

Karta pracy Nowe przygody Olka i Ady. Przygotowanie do czytania, pisania, liczenia, s. 74. Odszukiwanie na obrazku ukrytych zwierząt, nazywanie ich. Kolorowanie rysunku

 

Wtorek, 12.05.2020

Temat: Motyle i kwiaty

 

1. Zabawy z sześcianem.

Przypomnienie cech kwadratu. (Kwadrat ma wszystkie boki równe i niezależnie od tego, na którym boku leży, zawsze jest taki sam.)

Dziecko z rodzicem nakreśla w powietrzu kształt kwadratu.

− Jakie są boki kwadratu?

Zapoznanie z sześcianem. Kilka sześcianów różniących się wielkością. Rodzic prezentuje dziecku kilka sześcianów różniących się wielkością. Nazywa figury. Dziecko ogląda je. Liczy ściany. Określa ich kształt – kwadrat. Układa figury według wzrastającej wielkości, a potem – według malejącej.

 

2. Karta pracy, cz. 4, s. 40 (Pięciolatek). Oglądanie sześcianów. Określanie różnic i podobieństw między nimi. Oglądanie rozłożonego sześcianu – jego siatki. Liczenie kwadratów. Rysowanie na każdej ścianie innego owada. Oglądanie obrazków sześcianu w różnym położeniu.

 Karty pracy cz.2 s. 50 - 51 (Czterolatek) Rysowanie ślimaka, kolorowanie go, Łączenie w pary zwierząt z kwiatami, nazywanie zwierząt.

3. Zabawy z sześcianem – kostką. Kostka z kropkami (lub liczbami).

A. Dziecko rzuca kostką i wykonują tyle czynności podanych przez rodzica, ile oczek (lub jaką liczbę) wyrzucono na kostce. Czynności: podskoki, skłony, przysiady, okrzyk.

B. Dziecko rzuca kostką i podają liczbę większą (lub mniejszą) o jeden w stosunku do liczby oczek wyrzuconych na kostce. Na zakończenie dziecko przypomina, kształt jakiej bryły ma kostka.

 

4. Rozwiązywanie zagadek Bożeny Formy Mieszkańcy łąki.

Wiosną i latem się pojawia,

kiedy ranek nastaje

jej kropelki są na kwiatkach,

listkach i na trawie. (rosa)

 

Na niebie

jej barwy pięknie się mienią,

jak most ogromny

łączy niebo z ziemią. (tęcza)

 

Błyszczący na jej plecach

płaszczyk czerwony,

czarnymi kropkami

pięknie ozdobiony. (biedronka)

 

Ma barwne skrzydła,

fruwa nad łąką

i bardzo lubi,

gdy świeci słonko. (motyl)

Jak się ten owad nazywa?

Przez cały dzień pracuje.

Na plecach nosi ciężary,

kopiec wielki buduje. (mrówka)

 

3. Karta pracy cz. 4, s. 39 (Pięciolatek). Nazywanie zwierząt przedstawionych na zdjęciach. Otaczanie pętlą owadów. Dokańczanie rysunku motyla według wzoru.

 

4. Ćwiczenia w określaniu wartości logicznej zdań. Dziecko dostaje kolorową chustkę. Rodzic wypowiada zdania. Jeżeli dziecko uzna, że zdanie jest prawdziwe, porusza chustką nad głową. Jeżeli sądzi, że nie jest prawdziwe – siedzi bez ruchu.

Czy to prawda, czy to fałsz? Gdy odgadniesz, sygnał dasz.

− Konik polny w wodzie gra.

− Żaba dwie głowy ma.

− Biedroneczki są w kropeczki.

− Motyle mają ciepłe czapeczki.

− Stokrotka jest czerwona.

− Ważka jest większa niż wrona

 

5. Karta pracy, cz. 4, s. 41 (Pięciolatek). Rysowanie szlaczków po śladach, a potem – samodzielnie. Rysowanie motyla po śladach. Kolorowanie rysunku. Rysowanie po śladzie drogi motyla do stokrotki.

 

 

Środa, 13.05.2020

 

Temat: Wiosna na łące

 

1. Wykonanie biedronek.

 

Rozmowa na temat budowy biedronki. Duże zdjęcie/obrazek biedronki. Rodzic na zdjęciu/ilustracji pokazuje części ciała biedronki, nazywa je (pancerz, pod nim skrzydła, głowa, oczy, aparat gębowy, nogi, czułki).

 

Biedronki należą do rodziny chrząszczy. Przechodzą przez stadia przeobrażenia (jak np. motyl). W Polsce najczęściej spotykanymi gatunkami biedronek są dwukropki i siedmiokropki, co oznacza, że liczba kropek nie wskazuje na wiek, tylko na gatunek. Biedronki są pożyteczne, bo zjadają mszyce – szkodniki roślin.

 

Zapoznanie ze sposobem wykonania prac.

 

Potrzebne będą: patyki, nici (grube), narysowane wzory biedronek na czarnym i czerwonym kartonie, nożyczki, klej.

 

− Przymocowanie półmetrowej nitki do każdego patyka.

 

− Wycinanie wzorów.

 

− Składanie czerwonego krążka na pół, rozprostowanie go, a następnie rozcięcie wzdłuż linii zgięcia.

 

− Naklejanie na czarny korpus biedronki dwóch czerwonych skrzydełek.

 

− Dorysowanie flamastrami (gdy klej przyschnie) kropek na skrzydełkach.

 

− Przymocowanie nitki do biedronki

2. Słuchanie piosenki i próba śpiewania

https://www.youtube.com/watch?v=Wm-7pY20c5w

 

3. Karta pracy, cz. 4, s. 42 (Pięciolatek). Liczenie pszczół. Łączenie pszczół z obrazkiem plastrów, do których lecą. Kończenie kolorowania plastrów miodu. Oglądanie zdjęć. Słuchanie nazw produktów, które otrzymujemy dzięki pszczołom.

Karty pracy cz. 2. s. 52 (Czterolatek)

4. Zabawa ruchowa orientacyjno-porządkowa Wiosenna pogoda.

Dzieci spacerują po sali. Na hasło Burza zatrzymują się, klaszcząc nad głową i równocześnie mówiąc: bum, bum, bum. Ponownie spacerują, na hasło Lekki wiatr – dzieci podskakują z nogi na nogę. Ponowny marsz, na hasło Słońce – unoszą ręce w górę, poruszają nimi w nadgarstkach.

5. Ćwiczenia logorytmiczne Rób to, o czym mówi wiersz. Dziecko porusza się razem z rodzicem zgodnie z tekstem wypowiadanego przez niego wierszyka. Następnie porusza się samo podczas recytacji przez rodzica.

 

Zrób do przodu cztery kroki 

i rozejrzyj się na boki.

Tupnij nogą raz i dwa,

ta zabawa nadal trwa.

Teraz w lewo jeden krok,

przysiad, i do góry skok.

Zrób do tyłu kroków trzy,

by koledze otrzeć łzy.

Klaśnij w ręce razy pięć,

na klaskanie też masz chęć!

Wokół obróć się, raz dwa,

piłka skacze hop-sa-sa.

Ręce w górę i na boki,

zrób zajęcze cztery skoki.

Gdy się zmęczysz, poleż sobie,

i wyciągnij w górę nogę.

 

Czwartek, 14.05.2020 

Temat: Wiosenna łąka.

1. Wycieczka na łąkę.

Rozmowa przed wycieczką Co nas czeka na łące?

Zwrócenie uwagi, co można zobaczyć na łące. Rodzic pyta:

- W jaki sposób można spędzać czas na łące? Zachęcanie do wnikliwej obserwacji napotkanych podczas wycieczki roślin i zwierząt. Potrzebne będą: lupy, kartonowe ramki.

- Poszukiwanie roślin i zwierząt, o których była mowa w przedszkolu.

- Opisywanie ich rzeczywistego wyglądu.

- Obserwowanie zachowania owadów, słuchanie wydawanych przez nie odgłosów.

- Obserwowanie roślin poruszanych wiatrem, rozpoznawanie ich i nazywanie.

- Oglądanie wybranych roślin lub zwierząt przez lupę.

- Zbieranie znanych roślin w celu wykonania zielnika.

- Robienie bukietów z kwiatów.

- Tworzenie obrazków – nakładanie zabranych z domu kartonowych ramek na wybrany fragment łąki; wypowiedzi dziecka na temat tego, co znalazło się w ramce, dlaczego wybrało właśnie to miejsce, co mu się w nim podobało – dzielenie się swoimi spostrzeżeniami i wrażeniami;

 

2. Przybotowanie zielnika.

Oglądanie i nazywanie przywiezionych z łąki roślin, zapamiętywanie ich nazw.

Przygotowanie roślin do zasuszenia: układanie ich na osobnych kartkach, nakrywanie drugą kartką i wkładanie między strony grubej książki; po włożeniu wszystkich roślin obciążenie książki i pozostawienie do wyschnięcia na około dwa tygodnie. Po zakończeniu suszenia przyklejenie – z pomocą rodzica – roślin kawałkami taśmy przeźroczystej na kartonowe kartki, naklejenie podpisów. Potrzebne będą: rośliny przyniesione z łąki, kartki, gruba książka, taśma przeźroczysta, kartonowe kartki, napisy – nazwy roślin, klej.

3. Karta pracy, cz. 4, s. 43.(Pięciolatek) Odszukanie na obrazku ukrytych zwierząt. Nazywanie ich. Określanie, dlaczego trudno było je odszukać. Oglądanie zdjęć. Słuchanie nazw produktów z roślin zielnych.

 Karty pracy cz.2 s. 53. (Czterolatek)

 

4. Wyrażanie swoich wrażeń i przeżyć za pomocą ekspresji plastycznej – rysowanie łąki na zielonych kartkach pastelami olejnymi.

 

 Piątek, 15.05.2020

Temat: Pierwsza kartka zielnika

 

1. Kończenie rymowanek o łące. 

Trawa, kwiaty, biedronka – to na pewno… (łąka)

Czerwone jak gotowane raki – to… (maki)

Ma żółty środek, białe płatki, łodyga u niej wiotka.

Ten łąkowy kwiat to… (stokrotka)

Piegowata dama. Po łące chodzi od rana. Wygrzewa się w promykach słonka. To maleńka… (biedronka)

Czy to fruwające kwiaty? Jest ich tyle! Nie, to… (motyle)

Lata, lata koło nosa. Uwaga! To groźna… (osa

Lata, lata obok czoła. To miodna… (pszczoła

 

2. Założenie pierwszej karty zielnika. 

Oglądanie obrazków roślin łąkowych, przypomnienie ich nazw. Obrazki roślin łąkowych, produkty, w których zastosowano rośliny zielne.

 

Rodzic opowiada o zastosowaniu roślin zielnych, pokazuje syropy, kremy, suszone zioła na herbatę (np. rumianek), szampon pokrzywowy, tabletki rapacholin, krem rumiankowy.

 

Ćwiczenia oddechowe Dmuchamy na dmuchawiec (mniszek pospolity). Dziecko naśladuje dmuchanie na trzymaną w ręce roślinę. Dmucha mocno, aż do braku powietrza.

 

Oglądanie przyklejonych na kartkach (i podpisanych) roślin przyniesionych z wycieczki na łąkę. Dziecko ogląda rośliny, nazywa wskazywane części (łodyga, korzeń, liść, kwiat). Rodzic wyjaśnia, że dopnie te kartki do zielnika, który już założył i który będzie uzupełniał. Kartki z przyklejonymi roślinami przyniesionymi z wycieczki na łąkę.

 

Słuchanie wiersza Anny Onichimowskiej Zielnik. 

Biały rumianek.

Na drugiej –

mały bukiet sasanek.

Na trzeciej –

liście dębu i babki.

Na czwartej –

fiołki, konwalie, bratki.

Rozmowa na temat wiersza. Rodzic pyta:

− Jakie rośliny znajdowały się na kartkach?

− Dlaczego zakładamy zielnik?

 

Wykonanie przez dziecko pierwszej strony własnego zielnika. Potrzebne będą: rośliny (np. koniczyna, mniszek pospolity, szczaw…), kawałki taśmy klejącej, kartkę z bloku technicznego (kolorowa). Dziecko dostaje jedną roślinę (np. koniczynę, mniszek pospolity, szczaw…), kawałki taśmy klejącej, kartki z bloku technicznego (kolorowe).

 

Dziecko wykonuje następujące czynności 

Układa roślinę na kartce.

Przykleja ją do kartki za pomocą taśmy klejącej.

3. Karty pracy Nowe przygody Olka i Ady. Przygotowanie do czytania, pisania, liczenia, s. 73. Czytanie z N. nazw zwierząt i roślin, odszukiwanie ich na rysunku. Kolorowanie rysunku.

 

4. Układanie sylwet owadów z klocków w kształcie figur geometrycznych 

Dziecko układa sylwety owadów z klocków w kształcie figur geometrycznych. Nazywa swoje owady i podaje nazwy figur geometrycznych, z jakich je ułożyły.