Zadania do wykonania 4

TEMAT TYGODNIA: WIELKANOC

 

Poniedziałek 06.04.2020 r.

Temat: Wielkanocne pisanki.

 

1. Słuchanie wiersza D. Gellner "Pisanki".

 

"Pisanki" D. Gellner

Patrzcie,
ile na stole pisanek!
Każda ma oczy
malowane,
naklejane.
Każda ma uśmiech
kolorowy
i leży na stole grzecznie,
żeby się nie potłuc
przypadkiem
w dzień świąteczny.
Ale pamiętajcie!
Pisanki
nie są do jedzenia
Z pisanek się wyklują
świąteczne życzenia!

 

Rozmowa na temat wiersza.

  • Co znajduje się na stole?

  • Jak wyglądają pisanki?

  • Co wykluje się z pisanek.

    Poznanie ciekawostek nt pisanek.

 

https://vod.tvp.pl/video/domowe-przedszkole,swiateczne-zwyczaje-wielkanoc,43855

 

2. "Nasze pisanki " - praca plastyczna. Wykonanie pisanki według własnego pomysłu. Ozdabianie pisanki (z jajek ugotowanych lub wydmuszki) z wykorzystaniem kolorowych papierów, bibuły, folii samoprzylepnej, kolorowej włóczki, flamastrów, farb plakoatowych.

 

3. Zapoznanie z wyglądem litery f, F.

Karty pracy "Nowe przygody Olka i Ady. Przygotowanie do czytania, pisania i liczenia" s. 66-67.

 

4. Zabawy z pisankimi – dostrzeganie rytmu.

Rodzic układa ciąg rytmiczny z paierowych, kolorowych pisanek. Dziecko po dostrzerzeniu rytmu kontynuujego, układając odpowiedne pisanki. I np. pisanki: czerwona, zielona, pomarańczowa, czerwona, zielona, pomarańczowa (zawsze trzy sekwencje – powtórzenia).

 

Wtorek 07.04.2020 r.

Temat: Liczenie pisanek.

 

1. Zabawa z wykorzystaniem tekstu rymowanki.

Jajeczko, jajeczko,

jesteś pisaneczką.

Dzieci wypowiadają rymowankę, dzieląc słowa na sylaby i łącząc tę czynność z odpowiednimi ruchami: jedna sylaba – przysiad, druga – wyprost (naprzemiennie).

 

2. Ćwiczenia z pisankami.

Potrzebne nam będą: obrazki dwóch koszyków lub dwa koszyczki, pojemniki, obrazki pisanek: 6 zielonych, 4 czerwonych, 5 żółtych, 4 niebieskich. Do dwóch koszyczków wkładamy obrazki pisanek ( Do pierwszego koszyczka - 6 zielonych, 4 czerwone pisanki, do drugiego koszyczka - 5 żółtych, 4 niebieskie pisanki).

 

A. Dziecko wyjmowanie pisanki z koszyczków, przelicza je.

Ile pisanek jest w pierwszym koszyczku? (6 zielonych, 4 czerwone).

Ile pisanek jest w drugim koszyczku? (5 żółtych, 4 niebieskie).

Liczenie wszystkich pisanek w koszyczkach.

 

B. Liczenie za pomocą liczmanów – patyczków, klocków, itp.

Pierwszy koszyczek Do 6 liczmanów dosuwamy 4 liczmany – razem 10 pisanek. Drugi koszyczek Do 5 liczmanów dosuwamy 4 liczmany – razem 9 pisanek.

Porównywanie liczebności pisanek. Dzieci łączą w pary pisanki z pierwszego koszyczka z pisankami z drugiego koszyczka. Wniosek: w pierwszym koszyczku jest o jedną pisankę więcej niż w drugim (została bez pary).

 

2. Zabawa "Jajeczna czołganka/pajęczyna".
Dzieci mają za zadanie pokonać – czołgając się i trzymając plastikowe jajko w ręku – wyznaczoną trasę, a następnie włożyć je do koszyka. Zabawę można bardzo utrudnić rozciągając jako przeszkodę sznurek, którego uczestnicy podczas czołgania się nie mogą dotknąć. Zamiast czołgania dzieci mogą po prostu przechodzić pomiędzy sznurkiem przekształconym w pajęczą sieć. Jajko nie może wypaść z dłoni.

 

2. Karta pracy, cz. 3, s. 72. Rodzic czytanie podane wyrazy. Dziecko łączy je z odpowiednimi obrazkami. Rysuje po prawej stronie karty takich samych pisanek, jakie są po lewej stronie karty

 

Wielkanoce zabawy – pomysły dla całej rodziny.

https://przedszkolankowo.pl/2018/03/18/wielkanocne-zabawy-przedszkolakow/

 

Środa 08.04.2020

Temat: Znaki wiosny

 

1. Słuchanie piosenki "Znaki wielkanocy"

https://www.youtube.com/watch?v=OCmZrAz3t-U

Rozmowa na temat piosenki. Próba nauki.

 

2. Zagadki – Co ukryłam w pudełku? Będą nam potrzebne przedmioty związane z Wielkanocą, apaszka do zasłonięcia oczu. Rodzic wyjmuje z pudełka przedmioty związane z Wielkanocą. Dzieci z zasłoniętymi oczami odgadują, co otrzymują do rąk, np. koszyczek, baranka, zajączka, bazie, borowinkę, serwetkę.

 

3. Zwyczaje wielkanocne

https://www.youtube.com/watch?v=r-to1UXYMUA

 

4. Wynonanie pracy plastycznej – Koszyczek wielkanocny.

 

5. Karta pracy, cz. 3, s. 73 – 74. Przedstawienie sytuacji na obrazkach za pomocą liczmanów. Układanie zadań. Słuchanie zagadek. Rozwiązywanie ich.

 

6. Karta pracy, cz. 3, s. 75. Zaznaczanie kropkami kolejności zdarzeń w historyjce. Opowiadanie historyjki. Kończenie rysowania kurczątek według wzoru

 

7. Karty pracy cz. 3, s. 76 Oglądanie obrazka koszyczka wielkanocnego. Zaznaczanie kolejności jego przygotowania kropkami. Kończenie ozdabianie jajka według wzoru.

 

Czwartek 09.04.2020r.

Temat: Potrawy z jajek.

 

1.Zabawa badawcza – Wokół jajka.

Bedą na potrzebne: Jajka: kurze dwa takie same jajka – z tym, że jedno jest ugotowane, a drugie – surowe.

Rodzic rozbija przed dzieckiem jajko, dziecko ogląda jego zawartość; nazywywa poszczególne części składowe: skorupka, białko, żółtko. Rodzic zwraca uwagę na zarodek i wyjaśnia dziecku, że kurczątka wykluwają się z jajek, w których są zarodki. Rodzic pokazuje dziecku dwa jednakowe jajka. Prosi, aby się zastanowiło, po czym można poznać, że jedno z nich jest surowe, a drugie gotowane. Rodzic wprawia w ruch obrotowy oba jajka. Dziecko obserwuje ich ruchy i określa, które z nich kręci się szybciej. Rozbija jajko i sprawdza, czy miał rację. Jajko surowe obraca się tylko przez chwilę, a potem się zatrzymuje. Powodem jest jego płynny środek, który porusza się wewnątrz skorupki w różne strony, co hamuje szybkie poruszanie się jajka.

 

2. Zabawa badawcza – Jajka i woda.

Będą nam potrzebne: jajka surowe, jajka ugorowane, szklane naczynia, sól, łyżka.

Dziecko bada zachowanie w wodzie jajka surowego i jajka ugotowanego – wkłada je kolejno do przezroczystego naczynia z wodą. Obserwuje ich zachowanie.

Do wody w przezroczystym naczyniu wkłada surowe jajko i dosypuje stopniowo sól (około 10–12 łyżek soli). Obserwują, co dzieje się z jajkiem.

 

3. Zabawa dla smakoszy – Co można zrobić z jajka?

Rodzic przyrządza współnie z dzieckiem (przy większym udziale dziecka) potrawę z użyciem jajka ugotowanego na twardo, np. pasta jajeczna, jajko z groszkiem konserwowym. Smacznego!!!

 

4. Tworzenie karek świątecznych. Próby układania życzeń.

 

5. Karta pracy, cz. 3, s. 77. Kolorowanie koszyczka zgodnie z kolorami kropek. Dzielenie nazw zdjęć na sylaby lub na głoski. Rysowanie pod każdym zdjęciem odpowiednią liczbę kresek, odpowiadajacą liczbie sylab (lub głosek).

 

Piątek 10.04.2020

Temat: Śmigus - dyngus

 

1. Słuchanie wiersza S. Broniewskiego "Śmigus"

 

Śmigus! Dyngus! Na uciechę
z kubła wodę lej ze śmiechem!
Jak nie z kubła, to ze dzbana,
śmigus-dyngus dziś od rana!

 

Staropolski to obyczaj

Żebyś wiedział i nie krzyczał

gdy w Wielkanoc, w drugie święto,

będziesz kurtkę miał zmokniętą.

 

Rozmowa na temat wiersza.

  • Co to jest śmigus – dyngus?

  • Co to znaczy straoploski zwyczaj?

  • Kiedy obchodzi się śmigus – dyngus?

Filmik wyjaśniający zwyczaj lania wodą.

https://www.youtube.com/watch?v=MXr5pWMtKqc

Dzieci o śmigusie dyngusie Śmiesznie

https://www.youtube.com/watch?v=42-S5IY0fB0

 

2. Szybko i ostrożnie – zabawa zrecznościowa.

Potrzebne będą: koszyki na jajka, łyżka, jajko ugotowane na twardo.

Wyznaczamy start i metę, prosimy dziecko żeby przeniosło jajko na łyżce w taki sposób, aby nie spadło. Żeby nie było tak łatwo i przyjemnie, możemy mierzyć czas, zorganizować wyścig, zaproponować konkretny sposób poruszania się, np. tyłem, bokiem, stopa za stopą, na kolanach, wielkimi krokami, na palcach, na piętach, na bokach stóp, dołożyć przeszkody na które nie wolno nadepnąć, zawiązać oczy, z jajkiem między kolanami itd. Dziecko powinno starać się przez całą trasę trzymać wyprostowaną rękę.

 

3. Rozwiązywanie zagadek – dzieci rozwiązują zagadki o tematyce świąt Wielkanocnych:

Białe, żółte, malowane, Jak się nazywa skorupka od jajek
I kraszane i pisane, Co na Wielkanoc świetnie się nadaje?
Na Wielkanoc darowane. (wydmuszka)
(pisanki)

Nie miauczą, lecz kwitną, białe albo szare.
Znajdziesz je na wierzbie, gdy się kończy marzec. (bazie)

Upleciony ze słomy, z wikliny, chętnie nosi owoce, jarzyny.
Podwieczorek też weźmie czasem, a i grzyby przyniesie z lasu. (koszyk)

Żółciutkie kuleczki za kurą się toczą.
Kryją się pod skrzydła, gdy wroga zobaczą. (kurczątka)

Nie ma nóg, tylko „skoki”, nie ma oczu tylko „trzeszcze”,
śpi w kotlinie niegłębokiej, kocha lasy i pól przestrzeń. (zajączek)

Przeważnie jestem biały i na stole leżę.
Kładą na mnie sztućce, stawiają talerze. (obrus)

Ten prawdziwy na śniadanie wychodzi na łąkę,
ten cukrowy raz do roku ozdabia święconkę. (baranek)

Tańczy się go żwawo, parami lub w kole,
inny - słodki leży na świątecznym stole. (mazurek)

 

4. Karty pracy cz.3, s. 78 – 80. Rysowanie po śladach, bez odrywania kredki od kartki. Kolorowanie rysunku jajek . Rysowanie szlaczków po śladach, a potem – samodzielnie. Ozdabianie rysunków jajek według wzoru (rytmu) z poprzedniej karty. Rysowanie pisanki po śladzie. Rysowanie po śladach rysunków spirali.