Zadania do wykonania 4

TEMAT TYGODNIA

WIELKANOC

 

Poniedziałek 06.04.2020

Temat:Gipsowe pisanki

 

 

  1. Powtarzamy miesiące oraz określamy obecny (kwiecień) przypominamy także dni tygodnia (poniedziałek).

     

  2. Przeczytajcie ciekawostki o zwyczajach i tradycjach związanych ze Świętami Wielkanocnymi. Co powinno się znaleźć w koszyczku?

https://vod.tvp.pl/video/domowe-przedszkole,swiateczne-zwyczaje-wielkanoc,43855

  1. Poznajemy literę ,, F, f “. Opisujemy co przedstawia obrazek, określamy pierwszą głoskę w nazwach rysunków. Zaznaczamy literę ,,f'” w wyrazach.

     

    Karty pracy Nowe przygody Olka i Ady Litery i liczby cz.2 58-59

    Rodzic wpisuje literę do zeszytu cała strona

     

  2. Posłuchajcie opowiadania Agaty Widzowskiej,,Gipsowe pisanki”

    Książka s 58-61 ilustracje do opowiadania

     

    Zbliżały się święta wielkanocne. Rodzina Ady i Olka zwykle spędzała je razem z babcią i dziadkiem. Niestety, tydzień wcześniej dziadek zagapił się na przelatującego bociana i złamał prawą rękę.

– Ojej! Biedny dziadek. Nie będzie mógł malować z nami pisanek – stwierdziła smutno Ada.

– Nie martwcie się, wymyślimy dziadkowi jakieś zajęcie – odpowiedziała babcia, biegnąc po ścierkę, bo dziadek rozlał herbatę. Posługiwanie się lewą ręką nie wychodziło mu najlepiej. Wszyscy zgodzili się, by spędzić Wielkanoc w domu babci i dziadka, a potem wspólnie ustalili plan przygotowań do świąt.

Ada i Olek mieli zrobić pisanki. Mama miała czuwać nad całością i robić kilka rzeczy naraz, bo była wspaniałym organizatorem.

Tata miał wspomóc mamę w zakupach, sprzątaniu i przygotowaniu potraw. Jego specjalnością były pieczeń, sałatka jarzynowa i sernik. Tata był też specjalistą od mycia okien i robił to szybko i sprawnie, pogwizdując przy tym jak skowronek. Zadaniem babci były dekoracje i przygotowanie świeżych kwiatów.

Dziadek… Dziadek miał za zadanie leżeć i odpoczywać, bo „musi się oszczędzać”. Tak stwierdziła babcia. Wszyscy zabrali się do pracy. Dzieci z pomocą mamy ugotowały jajka na dwa sposoby: część w łupinach cebuli, część w wywarze z buraków. Cebulowe jaja miały kolor brązowy, a buraczane – różowy.

– Takie pisanki nazywają się kraszanki – wyjaśniła mama. – Możemy pokolorować je we wzorki cienkim białym pisakiem lub wydrapać na nich wzorki.

– Wtedy będą drapanki – dodała babcia.

– A czy wiecie, jak zabarwić jajka na kolory żółty, zielony lub czarny? – zapytał dziadek.

– Pomalować farbami plakatowymi – odpowiedział Olek.

– A gdybyście nie mieli farb?

– Hm, to nie wiemy…

– Kolor zielony uzyskamy z liści pokrzywy, a czarny z owoców czarnego bzu lub łupin orzecha włoskiego. Aha! Żółty – z suszonych kwiatów jaskrów polnych. Wystarczy dorzucić je do wody i ugotować w niej jajka.

Babcia mrugnęła do wnuków i po chwili przyniosła im kwiaty narcyzów. Miała też przygotowaną, samodzielnie wyhodowaną rzeżuchę. Zrobiła z niej piękne dekoracje. Wyglądały jak małe łączki, a na nich siedziały żółte kurczaczki zrobione z papieru. Z ogrodowej szklarni babcia przyniosła pachnące hiacynty w doniczkach i pęki białych tulipanów. Przygotowała też biały obrus. W wazonach stały kosmate bazie, nazywane przez Adę „szarymi kotkami”.

Kiedy okna lśniły już czystością, tata zabrał się do pieczenia sernika.

– A czy wiecie, że można upiec sernik z dodatkiem ziemniaków? – zapytał dziadek.

– Coś ty, dziadku! Przecież sernik robi się z sera, masła i jajek – zauważyła Ada.

– A nieprawda! Moja mama piekła pyszny sernik z dodatkiem kilku ugotowanych ziemniaków.

Oczywiście twarogu było dwa razy więcej, ale te ziemniaki nadawały sernikowi puszystości. Wszystkie sąsiadki przychodziły do mamy po przepis.

– Oj, to muszę ci taki upiec, kochanie – powiedziała babcia.

– Sam ci upiekę taki sernik, ale bez gipsu – odparł dziadek.

– Sernik z gipsem byłby za twardy – roześmiał się tata. – Ale skoro zachwalasz ten przepis, to zaraz dodam do sernika jednego ziemniaka, bo akurat mam za dużo do sałatki. Tymczasem mama ugotowała smakowity żurek i zrobiła ciasto na piaskową babę wielkanocną. Ada i Olek nie mogli się doczekać, kiedy pójdą poświęcić pokarmy. Z pomocą mamy pięknie przystroili koszyczek, w którym na białej serwetce leżały chleb, jaja, biała kiełbasa, ciasto oraz sól i pieprz. Całość ozdobili zielonymi gałązkami bukszpanu. W pierwszy dzień świąt cała rodzina usiądzie przy świątecznym stole i podzieli się jajkiem, symbolem życia.

– Jutro poszukamy jajek schowanych w ogrodzie – przypomniała sobie Ada. – Zajączek zawsze przynosi dla nas czekoladowe jajka.

– To nie zajączek, tylko mama – odparł Olek, który nie wierzył w opowieści o zajączku przynoszącym prezenty. – To tylko zabawa.

– A czy wiecie, jak bawiono się dawniej na Wielkanoc? – ożywił się dziadek. – Ulubioną zabawą było uderzanie o siebie dwoma jajkami, a zwyciężał ten, którego jajko nie zostało rozbite.

– Ojej! To dopiero była jajecznica! – zachichotała Ada.

– Dawniej chodzono po wsi z kogutem, który był symbolem urodzaju. Później prawdziwe ptaki zastąpiły kogutki gliniane lub drewniane.

– A śmigus-dyngus też był? – zapytał Olek.

– Był, ale nie mówiono dyngus, tylko wykup. Chłopcy chodzili po wsi i w zamian za śpiew domagali się zapłaty, czyli wykupu w postaci pisanek, słodyczy albo pieniędzy.

– Dziadku, jak ty dużo wiesz – zachwycił się Olek.

– Dziadek nam pomaga we wszystkim! – dodała Ada. – A przecież ma złamaną rękę.

– Może w nagrodę namalujemy dziadkowi pisanki na gipsie? – zaproponował Olek.

I tak też zrobili. Gips dziadka wyglądał naprawdę świątecznie.

– Kochani – powiedział zadowolony dziadek. – Mam do was wielką prośbę. Sernik się piecze, babka piaskowa rośnie, a jajka są pokolorowane. Usiądźmy w ogrodzie, popatrzmy w niebo i pomyślmy o tym, co jest najważniejsze.

– O czym, dziadku?

– Jak to o czym? O życiu i o miłości – odpowiedział dziadek i podrapał się lewą ręką.



  1. .Porozmawiajcie z dzieckiem na temat opowiadania.

  • Gdzie rodzina Olka i Ady spędziła Wielkanoc.

  • Co się stało dziadkowi? Dlaczego?

  • Jakie zadania mieli do wykonania podczas przygotowań do świąt Ada i Olek, rodzice i dziadkowie?

  • Czym babcia ozdobiła stół?

  • Jakie rady dawał dziadek?

Karta pracy – s.58-61

  1. Zabawa z wykorzystaniem rymowanki.

    Jajko jajeczko,

    jesteś panieneczką

    Dzieci dzielą słowa na sylaby. Jedna sylaba – przysiad, druga - wyprost

  2. Zabawa plastyczna Wykonaj pisankę – wycięty kształt pisanki można ozdobić

    włóczką, kolorowym papierem,mazakami, farbami wybór należy do dziecka.

 

Wtorek 07.04.2020 r.

Temat: Liczenie pisanek.

  

1. Ćwiczenia z pisankami.

Potrzebne nam będą: obrazki dwóch koszyków lub dwa koszyczki, pojemniki, obrazki pisanek: 6 zielonych, 4 czerwonych, 5 żółtych, 4 niebieskich. Do dwóch koszyczków wkładamy obrazki pisanek ( Do pierwszego koszyczka - 6 zielonych, 4 czerwone pisanki, do drugiego koszyczka - 5 żółtych, 4 niebieskie pisanki).

 

A. Dziecko wyjmowanie pisanki z koszyczków, przelicza je.

− Ile pisanek jest w pierwszym koszyczku? (6 zielonych, 4 czerwone).

− Ile pisanek jest w drugim koszyczku? (5 żółtych, 4 niebieskie).

• Liczenie wszystkich pisanek w koszyczkach.

 

B. Liczenie za pomocą liczmanów – patyczków, klocków, itp.

Pierwszy koszyczek Do 6 liczmanów dosuwamy 4 liczmany – razem 10 pisanek. Drugi koszyczek Do 5 liczmanów dosuwamy 4 liczmany – razem 9 pisanek.

• Porównywanie liczebności pisanek. Dzieci łączą w pary pisanki z pierwszego koszyczka z pisankami z drugiego koszyczka. Wniosek: w pierwszym koszyczku jest o jedną pisankę więcej niż w drugim (została bez pary).

 

2. Zabawa "Jajeczna czołganka/pajęczyna".
Dzieci mają za zadanie pokonać – czołgając się i trzymając plastikowe jajko w ręku – wyznaczoną trasę, a następnie włożyć je do koszyka. Zabawę można bardzo utrudnić rozciągając jako przeszkodę sznurek, którego uczestnicy podczas czołgania się nie mogą dotknąć. Zamiast czołgania dzieci mogą po prostu przechodzić pomiędzy sznurkiem przekształconym w pajęczą sieć. Jajko nie może wypaść z dłoni.

 

3. Karta pracy, cz. 3, s. 72. Rodzic czytanie podane wyrazy. Dziecko łączy je z odpowiednimi obrazkami. Rysuje po prawej stronie karty takich samych pisanek, jakie są po lewej stronie karty

 

Wielkanoce zabawy – pomysły dla całej rodziny.

https://przedszkolankowo.pl/2018/03/18/wielkanocne-zabawy-przedszkolakow/

 

Środa 08.04.2020

Temat: Znaki wiosny

 

1. Słuchanie piosenki "Znaki wielkanocy"

https://www.youtube.com/watch?v=OCmZrAz3t-U

Rozmowa na temat piosenki. Próba nauki.

 

2. Zagadki – Co ukryłam w pudełku? Będą nam potrzebne przedmioty związane z Wielkanocą, apaszka do zasłonięcia oczu. Rodzic wyjmuje z pudełka przedmioty związane z Wielkanocą. Dzieci z zasłoniętymi oczami odgadują, co otrzymują do rąk, np. koszyczek, baranka, zajączka, bazie, borowinkę, serwetkę.

3. Zwyczaje wielkanocne

https://www.youtube.com/watch?v=r-to1UXYMUA

4. Wynonanie pracy plastycznej – Koszyczek wielkanocny.

5. Karta pracy, cz. 3, s. 73 – 74. Przedstawienie sytuacji na obrazkach za pomocą liczmanów. Układanie zadań. Słuchanie zagadek. Rozwiązywanie ich.

6. Karta pracy, cz. 3, s. 75. Zaznaczanie kropkami kolejności zdarzeń w historyjce. Opowiadanie historyjki. Kończenie rysowania kurczątek według wzoru

7. Karty pracy cz. 3, s. 76 Oglądanie obrazka koszyczka wielkanocnego. Zaznaczanie kolejności jego przygotowania kropkami. Kończenie ozdabianie jajka według wzoru.

 

Czwartek 09.04.2020r.

Temat: Potrawy z jajek.

 

1.Zabawa badawcza – Wokół jajka.

Bedą na potrzebne: Jajka: kurze dwa takie same jajka – z tym, że jedno jest ugotowane, a drugie – surowe.

Rodzic rozbija przed dzieckiem jajko, dziecko ogląda jego zawartość; nazywywa poszczególne części składowe: skorupka, białko, żółtko. Rodzic zwraca uwagę na zarodek i wyjaśnia dziecku, że kurczątka wykluwają się z jajek, w których są zarodki. Rodzic pokazuje dziecku dwa jednakowe jajka. Prosi, aby się zastanowiło, po czym można poznać, że jedno z nich jest surowe, a drugie gotowane. Rodzic wprawia w ruch obrotowy oba jajka. Dziecko obserwuje ich ruchy i określa, które z nich kręci się szybciej. Rozbija jajko i sprawdza, czy miał rację. Jajko surowe obraca się tylko przez chwilę, a potem się zatrzymuje. Powodem jest jego płynny środek, który porusza się wewnątrz skorupki w różne strony, co hamuje szybkie poruszanie się jajka.

 

2. Zabawa badawcza – Jajka i woda.

Będą nam potrzebne: jajka surowe, jajka ugorowane, szklane naczynia, sól, łyżka.

Dziecko bada zachowanie w wodzie jajka surowego i jajka ugotowanego – wkłada je kolejno do przezroczystego naczynia z wodą. Obserwuje ich zachowanie.

Do wody w przezroczystym naczyniu wkłada surowe jajko i dosypuje stopniowo sól (około 10–12 łyżek soli). Obserwują, co dzieje się z jajkiem.

3. Zabawa dla smakoszy – Co można zrobić z jajka?

Rodzic przyrządza współnie z dzieckiem (przy większym udziale dziecka) potrawę z użyciem jajka ugotowanego na twardo, np. pasta jajeczna, jajko z groszkiem konserwowym. Smacznego!!!

4. Tworzenie karek świątecznych. Próby układania życzeń.

5. Karta pracy, cz. 3, s. 77. Kolorowanie koszyczka zgodnie z kolorami kropek. Dzielenie nazw zdjęć na sylaby lub na głoski. Rysowanie pod każdym zdjęciem odpowiednią liczbę kresek, odpowiadajacą liczbie sylab (lub głosek).

 

Piątek 10.04.2020

Temat: Śmigus - dyngus

 

1. Słuchanie wiersza S. Broniewskiego "Śmigus"

 

Śmigus! Dyngus! Na uciechę
z kubła wodę lej ze śmiechem!
Jak nie z kubła, to ze dzbana,
śmigus-dyngus dziś od rana!

 

Staropolski to obyczaj

Żebyś wiedział i nie krzyczał

gdy w Wielkanoc, w drugie święto,

będziesz kurtkę miał zmokniętą.

 

Rozmowa na temat wiersza.

  • Co to jest śmigus – dyngus?

  • Co to znaczy straoploski zwyczaj?

  • Kiedy obchodzi się śmigus – dyngus?

Filmik wyjaśniający zwyczaj lania wodą.

https://www.youtube.com/watch?v=MXr5pWMtKqc

Dzieci o śmigusie dyngusie Śmiesznie

https://www.youtube.com/watch?v=42-S5IY0fB0

 

2. Szybko i ostrożnie – zabawa zrecznościowa.

Potrzebne będą: koszyki na jajka, łyżka, jajko ugotowane na twardo.

Wyznaczamy start i metę, prosimy dziecko żeby przeniosło jajko na łyżce w taki sposób, aby nie spadło. Żeby nie było tak łatwo i przyjemnie, możemy mierzyć czas, zorganizować wyścig, zaproponować konkretny sposób poruszania się, np. tyłem, bokiem, stopa za stopą, na kolanach, wielkimi krokami, na palcach, na piętach, na bokach stóp, dołożyć przeszkody na które nie wolno nadepnąć, zawiązać oczy, z jajkiem między kolanami itd. Dziecko powinno starać się przez całą trasę trzymać wyprostowaną rękę.

3. Rozwiązywanie zagadek – dzieci rozwiązują zagadki o tematyce świąt Wielkanocnych:

Białe, żółte, malowane, Jak się nazywa skorupka od jajek
I kraszane i pisane, Co na Wielkanoc świetnie się nadaje?
Na Wielkanoc darowane. (wydmuszka)
(pisanki)

Nie miauczą, lecz kwitną, białe albo szare.
Znajdziesz je na wierzbie, gdy się kończy marzec. (bazie)

Upleciony ze słomy, z wikliny, chętnie nosi owoce, jarzyny.
Podwieczorek też weźmie czasem, a i grzyby przyniesie z lasu. (koszyk)

Żółciutkie kuleczki za kurą się toczą.
Kryją się pod skrzydła, gdy wroga zobaczą. (kurczątka)

Nie ma nóg, tylko „skoki”, nie ma oczu tylko „trzeszcze”,
śpi w kotlinie niegłębokiej, kocha lasy i pól przestrzeń. (zajączek)

Przeważnie jestem biały i na stole leżę.
Kładą na mnie sztućce, stawiają talerze. (obrus)

Ten prawdziwy na śniadanie wychodzi na łąkę,
ten cukrowy raz do roku ozdabia święconkę. (baranek)

Tańczy się go żwawo, parami lub w kole,
inny - słodki leży na świątecznym stole. (mazurek)

4. Karty pracy cz.3, s. 78 – 80Rysowanie po śladach, bez odrywania kredki od kartki. Kolorowanie rysunku jajek . Rysowanie szlaczków po śladach, a potem – samodzielnie. Ozdabianie rysunków jajek według wzoru (rytmu) z poprzedniej karty. Rysowanie pisanki po śladzie. Rysowanie po śladach rysunków spirali.