Zadania do wykonania 3

TEMAT TYGODNIA: WIOSENNE POWROTY

 

Poniedziałek 30.03.2020 r.

Temat: Gdzie budować gniazda?

 

1. Poznanie nazw i wyglądu wybranych ptaków, które powróciły do nas wczesna wiosną – skowronka, bociana, czajki i szpaka. Omówienie ich wyglądu – różnic i podobieństw. Dzielenie nazw ptaków na sylaby.

Film o wiosennych powrotach ptaków. Zachęcam !!!

https://www.youtube.com/watch?v=vlXQqg1T07s

 

2.Słuchanie piosenki i próba śpiewu.

"Kle, kle boćku kle, kle !"

https://www.youtube.com/watch?v=Q9GXQJ6kRRA

 

3.

A. Słuchanie przezdziecko opowiadanie H. Zdzitowieckiej pt. „ Gdzie budować gniazdo?” czytanego przez rodzica lub innego członka rodziny.

- Nie ma to jak głęboka dziupla! Trudno o lepsze i bezpieczniejsze mieszkanie dla dzieci - powiedział dzięcioł.
- Kto to widział, żeby chować dzieci w mroku, bez odrobiny słońca - oburzył się skowronek.
- O, nie! Gniazdko powinno być usłane na ziemi, w bruździe, pomiędzy
zielonym, młodym zbożem. Tu dzieci znajdą od razu pożywienie, tu skryją się w gąszczu.
- Gniazdo nie może być zrobione z kilku trawek. Powinno być ulepione porządnie z gliny pod okapem, żeby deszcz dzieci nie zmoczył. O, na przykład nad wrotami stajni czy obory - świergotała jaskółka.
- Sit, sit - powiedział cichutko remiz. – Nie zgadzam się z wami. Gniazdko w dziupli? Na ziemi? Z twardej gliny i przylepione na ścianie ? O, nie! Spójrzcie na moje gniazdko utkane z najdelikatniejszych puchów i zawieszone na wiotkich gałązkach nad wodą! Najlżejszy wiaterek buja nim jak kołyską...
- Ćwirk! Nie rozumiem waszych kłótni - zaćwierkał stary wróbel. – Ten uważa, że najbezpieczniej w dziupli, tamtemu w bruździe łatwo szukać owadów na ziemi. - Ja tam nie jestem wybredny w wyborze miejsca na gniazdo. Miałem już ich wiele w swoim życiu. Jedno zbudowałem ze słomy na starej lipie, drugie pod rynną, trzecie...hm...trzecie po prostu zająłem jaskółkom, a czwarte - szpakom. Owszem dobrze się czułem w ich budce, tylko mnie stamtąd wyproszono dość niegrzecznie. Obraziłem się więc i teraz mieszkam kątem u bociana. W gałęziach które poznosił na gniazdo miejsca mam dosyć, a oboje bocianostwo nie żałują mi kąta.

 

B. Rozmowa na temat opowiadanie:

  • Które ptaki rozmawiały o gnizadach?

  • Jakie gniazdo zachwalał dzięcioł, a jakie skowronek?

  • Jakie gnazdo zachwalała jaskółka, a jakie remiz?

  • Co powiedział wróbel na temat gniazd?

  • Z czego ptaki robią gniazda?

 

Wykonanie zadań na Kartach pracy cz. 3, s. 62. (Pięciolatki)

Kartach pracy cz. 2, s. 25 -26 (Czterolatki)

 

4. Zapoznanie z wyglądem litery J, j.

Karty pracy "Nowe przygody Olka i Ady. Przygotowanie do czytania, pisania i liczenia" , s. 64.

 

5. Spacer w miejscu ustronnym – skraj lasu lub pobliska łąka. Obserwowanie zachowania ptaków, próby nazywania ich.

 

 

Wtorek 31.03.2020 r.

Temat: Zadania o ptakach

 

1. Zabawa twórcza – "Ptaki z figur"

Dziecko układa z klocków w kształcie figur geometrycznych wymyślone przez siebie ptaki. (Można z kolorowego bloku powycinać figury geometryczne). Dziecko przelicza, ile klocków w kształcie danych figur zostało użytych.

 

2. Karty pracy cz. 3 s. 63 – 64 (Pięcilatki)

 

3. Zabawa matematyczna "Powróciły ptaki"

 

Dziecko dostaje 10 klocki lub innych liczmanów. Rodzic czyta dziecku zadanie, a dziecko strara się je rozwiązać, dokładając klocki lub odkładając.

 

Na drzewie siedziało 7 wróbli, potem przyleciały jeszcz 3. Ile wróbli siedzi teraz na drzewie?

Dziecko liczy klocki i podaje ich liczbę. Odpowiadając na pytanie.

 

Na drzewie było 8 gołebi. Przejeżdżający samochód wystraszył je i wszystkie odleciały. Ile gołębi pozostało na drzewie?

Dziecko liczy klocki i podaje ich liczbę. Odpowiadając na pytanie.

 

W ten sam sposób dziecko rozwiązuje podobne zadania z innym ptasimi bohaterami – bociane, jaskółką. Zdaje się na waszą pomysłowość rodzice!

 

Karty pracy "Nowe przygody Olka i Ady. Przygotowanie do czytania, pisania i liczenia" , s. 65

 

4. Zaproś do zabawy rodziców lub rodzeństwo.

Zabawy z piłką w ogrodzie :

  • nauka kozłowania,

  • rzuty w parze,

  • podrzucanie,

  • rzuty do celu

 

 

Środa 01.04.2020 r.

Temat dnia: Wołanie wiosny

 

1. Maria Konopnicka

Bocian”

Bociek, bociek leci!

Dalej, żywo dzieci!

Kto bociana w lot wyścignie,

Temu kasza nie ostygnie.

 

Kle, kle, kle, kle, kle.

Bociek dziobem klaska: 

Wyjdźcież, jeśli łaska! 

Niech zobaczę, niech powitam, 

Niech o zdrowie się zapytam. 

 

Kle, kle, kle, kle, kle. 

A ty, boćku stary, 

Piórek masz do pary; 

Żaby je liczyły w błocie, 

Naliczyły cztery krocie. 

 

Kle, kle, kle, kle, kle! 

Nim skończyły liczyć, 

Już je zaczął ćwiczyć. 

Oj bocianie, miły panie, 

Miejże dla nas zmiłowanie! 

Kle, kle, kle, kle, kle! 

 

Rozmowa na temat wiersza.

 

2. Bociek – praca plastyczna.

Oglądanie zdjęcia bociana. Określanie cech ptasich na podstawie bociana – dziób, skrzydła, ciało pokryte piórami, fruwa, ma ogon, itp.

Naśladowanie głosu bociana.

Wykonanie bociana z płatków kosmetycznych na wykałaczce.

Przygotowujemy:

  • 4 płatki kosmetyczne

  • wykałaczka lub cienki patyczek

  • kolorowy papier

  • wstążeczka

     

3. Zabawy na śweiżym powietrzu – obserwowanie otoczenia, wypatrywanie ptaków. Obserwowanie ich zachowania.

 

Karty pracy cz.3, s. 65 – 66. (Pięcoiolatki)

Karty pracy cz.2 s. 27 (Czteroaltki)

 

Czwartek 02.04.2020r.

Temat dnia: Powroty ptaków.

 

1. Opowieść ruchowa przy muzyce – Wiosna.

 

Rodzic mówiDziecko pokazuje:

Wiosna wychodzi na spacer Kładzie ręce ba biodrach, maszeruje za rodzicem

Kiedy dotyka ziemi, topnieje śnieg i wykonuje przysiady, dotykając pojawiają się kwiaty dłońmi dywanu

 

Trochę się zmęczyła. Przysiadła na starym przechodzi do leżenia na plecach

pniu drzewa i postanowiła odpocząć

 

Głęboko oddycha, wciągając pachnące wciąga powietrze nosem,

świeżą ziemią powietrze. wypuszcza ustami.

 

- Jak przyjmnie. Szkoda, że muszę iść wyciągają nogi przed siebie, rozsuwają lekko na boki

dalej. Zobaczę co słychać w sadzie. Przeciągają się, unosząc ręce w

górę na boki;

Wyczaruję liście na drzewach i wykonują podskoki, obroty, zaproszę ptaki. Niech wypełnią wyciągają ręce w górę

swym śpiewem okolicę.

Muszę przeskoczyć strumyk, nie mocząc wykonują kilka podskoków

sukni obunóż w przód

Teraz posucham jeszcze śpiewu przechodzą do lekkiego

ptaków. Rozkroku, nie odrywając nóg od

podłogi, wykonują skręty

tułowia, nastawiając raz jedno raz

drugie ucho

 

Pora wracać do domu. Zanim to zrobię pozostają w pozycji stojącej,

porozmawiam z drzewami. Kołyszą rękami w dowolnych

kierunkach, równocześnie naśladując szum drzew.

 

2. Oglądanie książek, albumów o ptakach. Można oglądać zdjęcia ptaków w internecie. Rozmowa o wiosennych powrotach praków.

 

Rozwiązywanie zagadek o ptakach:

Rozwiązywanie zagadek, wskazywanie ptaków na obrazkach na Kartach pracy, dzielenie wyrazów na sylaby, liczenie sylab, wskazywanie pierwszej głoski w wyrazie.

Pióra biało- czarne,
buciki czerwone,
uciekają przed nim żabki,
gdy idzie w ich stronę (bocian)

Z wiosną do nas przyleciała
ta ptaszyna czarna, mała
murować się nie uczyła,
ale gniazdo ulepiła. ( jaskółka )

Już po lesie kuka,
gniazda sobie szuka
jak znajdzie, podrzuca jajo,
niech inni je wygrzewają (kukułka )

Śpiewa wysoko piosenki do słonka
głos ma podobny do drżenia dzwonka. (skowronek)

Gdy inne ptaki lecą w ciepłe kraje,
on zawsze z nami zostaje. (wróbel)

Karty pracy cz.3 s. 67 - 68

 

Oglądanie wspólnie z rodzcem filmu edukacyjnego:

https://vod.tvp.pl/video/domowe-przedszkole,ptaki,54321

 

Piątek 03.04.2020 r.

Temat: Sąsiad szpak.

 

1. Zapoznanie z wyglądem szpaka.

https://www.youtube.com/watch?v=vShdcJ7TOsQ

 

2. Słuchanie opowiadania Małgorzaty Strękowskiej – Zaremby "Sąsiad szpak"

Rozmowa na temat opowiadania:

  • Dlaczego Ada jeżdziła na rowerze i dzwoniła?

  • Kogo przestawiał dziadek Olkowi i Adzie?

  • Gdzie założył gniazdo szpak?

  • Jakie odgłosy naśladował szpak?

  • Dlaczego Ada myślała, że kradną jej rower?

  • Kto głośno naśladował dźwię dzwonka?

  • Jakim dźwiękiem pożegnał szpak rodzinę?

     

Karty pracy cz. 3 s. 69. (Pięciolatki)

Karty pracy cz. 2 s. 28. (Czterolatki)

 

3. „Wiosna w bocianiej rodzinie” – układanie historyjki obrazkowej, rozmowa na jej temat, zwracanie uwagi na prawidłowe formułowanie zdań, układanie według kolejności. Rysowanie właściwej liczby kropek zgodnie z kolejnością zdarzeń: budowa gniazda, opieka dwóch bocianów nad jajami, karmienie piskląt przez dorosłe bociany, wylot małych bocianów z gniazda.

 

Karty pracy cz. 3 s. 70 -71.