Zadania do wykonania 2

TEMATYKA TYGODNIA : "WIOSENNE PRZEBUDZENIE"

Poniedziałek 23.03.2020 r. "Kolory wiosny"

 

Proszę o uzupełnienie Kart pracy

Pięciolatki – cz. 3 od s. 44 do s. 50

Czterolatki – cz.2 od s. 16 do s. 19

 

1. DOŚWIADCZENIE ,,CO PŁYWA, CO TONIE?”

Do miski z wodą dziecko wrzuca różne przedmioty: ołówek, kamień, moneta, gwóźdź, piasek, spinacz biurowy, klucz, korek, magnes, spinacz, plastikowy klocek itp. Obserwuje i mówi rodzicowi co dzieje się z tymi przedmiotami, wyciąga wnioski. Następnie dziecko wrzuca: skruszony styropian, skorupki od orzecha, piórko, piłeczkę pingpongową, kawałeczek drewna, papier i inne lekkie przedmioty – omawia co dzieje się z tymi przedmiotami i dlaczego tak się zachowują.

WYJAŚNIENIE:

Po wykonaniu doświadczenia, dziecko wymienia przedmioty, które pływały po wodzie, czyli: ołówek, drewniany klocek, plastikowy klocek, piłeczka pingpongowa, kawałek styropianu i z jakich surowców zostały wykonane: drewno, plastik, styropian. Wiedzi, że te przedmioty pływają dlatego, że wykonane są z takich właśnie materiałów, a zatoną przedmioty z metalu: moneta, gwóźdź oraz magnes. Wielkość przedmiotu nie ma wpływu na to, czy pływa, czy tonie; duży kawałek styropianu pływał, mała moneta utonęła. 

Wykonanie zadania w kartach pracy cz. 3 s. 51 (Pięciolatki)

 

2. Spacer z rodzicami.

Wspólne wybranie się na spacer i poszukiwanie OZNAK WIOSNY. Dzieci przyglądają się drzewomi i krzewom. Słuchają śpiewu ptaków, obserwują ich zachowania. Przyglądają się pączką na drzewach i kiełkującej trawie.

 

3. Karty pracy cz. 3 s. 52 -53.

Nauka wiersza L.Łącz "Już"

 

4. Karty kracy "Przygotowanie do nauki czytania i pisania" s. 62 – 63 (Pięciolatki)

https://l.facebook.com/l.php?u=https%3A%2F%2Fmojedziecikreatywnie.pl%2F2019%2F04%2Fnauka-figur-geometrycznych-w-zabawie

 

Wtorek 24.03.2020  "Wiosna na łące"

1. "Wiosenne buziaki" - piosenka tygodnia 

I. Już rozgościła się wiosna

słońce i kwiaty przyniosła

Huśta się lekko na tęczy,

motyle i ptaki ślą wiośnie buziaki

        Ref.: Hop, hop, raz, dwa, trzy

        tańczymy z wiosenką ja i ty.

        Nawet gdy z burzy wiosenny deszcz,

        to radosniej tak tańczyć przy wiośnie

II. Słońce rozdaje promyki

gonią się w lesie strumyki.

Mrówki zaczęły porządki,

a grube ślimaki ślą wiośnie buziaki

III. Kwiaty swe płatki umyły

i świeże strije włożyły.

Budzą się wszystkie zwierzaki,

kociaki i psiaki ślą wiośnie buziaki

https://www.youtube.com/watch?v=iXVw5asKVGU

2. Zabawa "Szukamy rymów do wiosennych słów"

wiosna - sosna, radosna .......

skowronek - dzwonek, pierścionek ......

sasanka - pisanka, leżanka .....

krokus - hokus-pokus, .......

Proszę o uzupełnienie Kart Pracy:

Pięciolatki cz.3, s.54

Czterolatki 

3. Zabawy matematyczne "Wiosna na łące"

a. Które zwierzęta mieszkające na łące mogą powitać wiosnę?

  dziecko wymienia zwierzęta, dzieli ich nazwy na sylaby

b. Zabawa "Na łące"

Komponowanie z przygotowanych sylwet zwierząt wiosennego obrazka. Dziecko układa sylwety zgodnie z kodem kółkowym. Dziecko wybiera

kartonik z obrazkiem mieszkańca łąki i pewną liczbą kół. Liczy koła i układa na "łące"(pas zielonego kartonu) taką sama liczbę sylwet zwierząt, np.: 

- żabka i cztery kółka - dziecko układa cztery żabki na łące

- biedronka i trzy koła - dziecko układa trzy biedronki

- konik polny i osiem kół - dziecko układa osiem koników

- podobnie postepuje z obrazkami innych zwierząt

c. Zadania matematyczne - "Motyle i kwiaty"

pomoce: liczmany, np. klocki

Rodzic przedstawia zadania tekstowe, np.

"Pewnego dnia zakwitły na łące 2 stokrotki; następnego zakwitły jeszcze trzy. Ile stokrotek zakwitło na łące? - dzieci układają liczmany, liczą je i odpowiadają na pytanie

Tak samo postępują dzieci przy następnych zadaniach

"Na łące rosło 8 krokusów, dzieci zerwały 4. Ile zostało krokusów?

"W słoneczny dzień nad łąką fruwały 4 motylki. Za chwilę przyleciało jeszcze sześć. Ile motylków fruwało dzisiaj nad łaką?"

"Na kwiatkach siedziało dziewięć motyli, trzy odfrunęły. Ile zostało?

Możecie Państwo w ten spsoób wymyślać wiele zadań tekstowych na dodawanie i odejmowanie w zakresie 10.

Karty pracy, cz.3, s. 55

Pięciolatki: Rysowanie po śladzie drogi pszczoły do ula; przedsatwianie sytuacji  ukazanych na obrazkach za pomoca liczmanów. Odpowiadanie na pytania

4. Kolorowanie kredkami obrazka wydrukowanego z internetu: biedronki, motyla, pszczółki, bociana czy żabki do wyboru przez dziecko

 

Środa 25.03.2020r - "Pierwszy motyl"

1. Zabawa plastyczna - "Układamy bazie w wazonie" 

Przygotowujemy biały karton, gazetę, wycięty z kolorowego kartonu szablon wazonu oraz wycięte  w kształcie owalu bazie  z płatków kosmetycznych

Dziecko drze szarą gazetę na cienkie paski. Kolorowy wazon nakleja na karton. Do wazonu dokleja paski papieru wydarte z gazety (gałazki); dokleja po obu stronach gałązek dokleja bazie. Dziecko przelicza gałązki w wazonie.

2. Rozmowa na temat etatu rozwoju żaby Karty pracy, cz.3, s.56

Kończenie rysowania żab wg wzoru, kolorowanie ich.

3. Słuchanie opowiadania " Bajeczka o motylku", czyli jak z gąsiennicy powstał piękny motyl. Tekst opowiadania i plansze dotyczące etapów rozwoju motyla na stronie:

https://przedszkolankowo.pl/2017/05/07/brzydkie-kaczatko-czyli-jak-z-gasiennicy-powstal-piekny-motyl-wiersz-pomoce/

4. Praca plastyczna "Motyl - cytrynek"

Rodzic na kartonie nakleja lub rysuje czarny tułów motyla. Dziecko maluje swoje dłonie ( najpierw lewą, potem prawą) żółta farbą i odbija po obu stronach tułowa.

 

Czwartek - 26.03.2020r. - "Powitanie wiosny" 

1. Utrwalenie piosenki "Wiosenne buziaki"

2. Zabawa "Spotkanie z wiosną"  na podstawie wiersza Bożeny Formy 

Ciepły wietrzyk powiał dziś - dziecko nabiera powietrze nosem i wypuszcza buzią, dmucha naśladując wiatr

Kap, kap deszcz wiosenny pada - dziecko lekko stuka palcami o podłogę

Słychać jak śpiewają ptaki - naśladuje głosem bociana, wróbla itp

Pachną kwiaty, rośnie trawa - naśladuje wąchanie kwiatów, przechodzi do przysiadu, powoli powstaje, unosi wysoko ręce

Słonko rano wcześnie wstaje - przeciąga się

I promyki swe wysyła - wyrzuca przed siebie ręce

Już pracują mrówki w lesie - udeza piąstkami o podłogę

Miło z wiosną dzień zaczynać - miarowo klaszcze w dłonie

3. Rozmowa na temat wczesnowiosennych kwiatów - Karta pracy, cz.3, s. 58

Czytanie całościowe nazw kwiatów. Próby wyjaśnienia dlaczego niektóre z nich są pod ochroną. Rysowanie po śladzie bez odrywania kredki od kartki.

4. Układanie przez dziecko zdań o przebiśniegu. Rodzic pomaga

5. Założenie hodowli wiosennego kwiatka - wspólna obserwacja. Ewentualnie wysianie na talerzyku z wilgotną watą rzeżuchy.

6. Wyjście na wspólny spacer. Szukanie oznak wiosny

7. Kolorowanie wybraneo wiosennego kwiatka wydrukowanego z internetu: przebiśnieg, przylaszczka, krokus, narcyz, tulipan itp.

 

Piątek 27.03.2020r. - "Poszukiwanie oznak wiosny"

1. Karta pracy, cz.3, s.60 - Słuchanie tekstu i rysowanie po śladzie drogi motyla do krokusa

2. Oglądanie reprodukcji malarskich przedstawiających wiosnę Claudea Moneta czy Wiliama Mc Taggarta

Dziecko opisuje elementy przedstawione na obrazach 

3. Słuchanie opowiadania Agaty Widzowskiej "Ozimina" - książka s. 54-55

4. Oglądanie filmu o poszukiwaniu oznak wiosny na stronie

https://vod.tvp.pl/video/domowe-przedszkole,w-marcu-jak-w-garncu,35048

5. Zabawy na świeżym powietrzu

6. Krótki spacer- obserwowanie pączków na drzewach, zielonej trawy, pierwszych wiosennych kwiatów.

Dzielenie się swoimi spostrzeżeniami

7. Samodzielne rysowanie kredkami postaci Pani Wiosny